سلامت جنسی

سلامت جنسی

خلاصه:

سلامت آلت تناسلی مردان در واقع بخش مهمی از سلامتی آنها محسوب می شود و این موضوع فراسوی توانایی در نعوظ، انزال و تولید مثل می باشد.مشکلات آلت تناسلی مردانه می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. بیماری ها و مشکلات سلامتی که بر روی آلت تناسلی تاثیر می گذارند می توانند موجب بروز مسائل دیگری شوند همچون …

 

سلامت جنسی مردان

سلامت آلت تناسلی مردان در واقع بخش مهمی از سلامتی آنها محسوب می شود و این موضوع فراسوی توانایی در نعوظ، انزال و تولید مثل می باشد.

مشکلات آلت تناسلی مردانه می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. بیماری ها و مشکلات سلامتی که بر روی آلت تناسلی تاثیر می گذارند می توانند موجب بروز مسائل دیگری شوند همچون اختلال در روابط زناشویی، استرس و کاهش اعتماد به نفس .آگاهی از علائم و نشانه های مشکلات آلت تناسلی و چگونگی برخورد شما با این علائم می تواند در سلامت شما تاثیرگذار باشد.

سلامت جنسی

چه عواملی بر سلامت آلت تناسلی آقایان تاثیرگذارند؟

عوامل متعددی می توانند سلامت آلت تناسلی مردانه را تحت تاثیر قرار دهد که بعضی  از آنها قابل اصلاح بوده و بعضی دیگر خیر.

از جمله این عوامل عبارتند از:

رابطه ی جنسی محافظت نشده: چنانچه اخیرا رابطه ی جنسی محافظت نشده داشته اید احتمال دارد مبتلا به یک بیماری عفونی مقاربتی شوید.

بیماری های قلبی و دیابت: این بیماری ها می توانند جریان خون را تحت تاثیر قرار داده و همچنین باعث اختلال در نعوظ شوند.

داروها و متدهای درمانی: بعضی از داروها و متدهای درمانی می توانند برای سلامت آلت تناسلی ریسک بالایی داشته باشند مثلا  عمل جراحی پروستات جهت درمان سرطان پروستات احتمال دارد موجب بی اختیاری ادراری و اختلال در نعوظ گردد.

استعمال دخانیات: این مورد خطر ابتلا به اختلال نعوظ را دو برابر می کند.

سطح هورمون ها: عدم تعادل هورمونی همچون کمبود هورمون تستوسترون و یا ترشح بیش از حد هورمون پرولاکتین ممکن است موجب اختلال نعوظ شود.

اختلالات روانی: افسردگی می تواند به کاهش و یا از دست دادن میل جنسی منجر شود. چنانچه مبتلا به یکی از اختلالات نعوظ باشید ممکن است نگرانی ناشی از بروز دوباره این اختلال باعث ایجاد استرس و افسردگی در شما گردد. این موضوع می تواند قضیه را پیچیده کرده و در نهایت به ناتوانی جنسی ختم شود. تجربه اتفاقات دردناک و ناراحت کننده همچون تجاوز جنسی هم می تواند مشکلات جنسی را بدنبال داشته باشد.

اختلال در سیستم عصبی: سکته ی مغزی، آسیب های وارده به پشت و نخاع، بیماری ام اس و زوال عقل ممکن است منجر به اختلال نعوظ شوند.

سن: با افزایش سن سطح هورمون تستوسترون هم کاهش می یابد که می تواند منجر به کاهش میل جنسی، افزایش مدت زمان لازم جهت تحریک شدن و نعوظ، انزال ضعیف و افزایش مدت زمان لازم برای نعوظ مجدد شود.

سوراخ کردن و استفاده از زیور آلات می تواند منجر به عفونت های پوستی شود.

رابطه جنسی خشن و پر تحرک: به هنگام نعوظ چنانچه آلت تناسلی به شدت و ناگهانی خم شود احتمال دارد شکستگی آلت رخ دهد که  یک مشکل نادر است ولی امکان دارد در روابط جنسی خشن و پر تحرک اتفاق بیفتد.

 سلامت جنسی

شایعترین مشکلات آلت تناسلی آقایان کدامند؟

از شایع ترین مشکلاتی که می توانند آلت تناسلی مردان را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند است:

مشکل در نعوظ و انزال: این شرایط ممکن است شامل اختلال نعوظ، نعوظ طولانی مدت و دردناک،زود انزالی، ناتوانی در انزال و انزال پسگرد(به جای خارج شدن منی از آلت، منی وارد مثانه می شود) باشد.

عفونت های مقاربتی: عفونت های مقاربتی می توانند آلت تناسلی آقایان را تحت تاثیر قرار دهد از جمله زگیل تناسلی، سوزاک، سفلیس، کلامیدیا ، تبخال تناسلی. از علائم مشترک عفونت های مقاربتی عبارتند از ادرار دردناک، ترشحات از آلت تناسلی مردانه، زخم و  تاول روی آلت تناسلی و یا در پیرامون آن.

مشکلات پوست ختنه گاه: یکی از بیماری های شناخته شده فیموز “phimosis” نام دارد که در آقایان ختنه نشده خود را نشان می دهد.

بیماری ها و دیگر مشکلات: عفونت های قارچی می توانند مانندِ لکه های قرمز رنگ و یا تکه های سفید رنگ بر روی آلت تناسلی تکثیر پیدا کنند. التهاب سر آلت ممکن است موجب درد و ترشحات از آن شود. بیماری پیرونی “Peyronie” نوعی بیماری مزمن است که می تواند منجر به بروز زخم های غیر طبیعی داخل آلت تناسلی شده و احتمال ابتلا به اختلال در نعوظ را در فرد افزایش دهد. سرطان آلت تناسلی مردانه یکی دیگر از مشکلات و بیماری های آلت تناسلی می باشد که بسیار نادر است.

سلامت جنسی

علائم مشکلات جنسی آلت تناسلی آقایان کدامند؟

این علائم عبارتند از:

-تغییر در انزال و مشاهده ی تفاوت هایی نسبت به انزال های گذشته

خونریزی به هنگام دفع ادرار یا انزال

-مشاهده ی زگیل، برآمدگی و یا اختلالات پوستی یا احساس خارش بر آلت تناسلی و پیرامون آن

-انحراف شدید و ایجاد انحنا در آلت تناسلی که موجب احساس درد و یا اختلال در رابطه جنسی می شود

احساس سوزش به هنگام دفعِ ادرار

-هر گونه ترشح غیر طبیعی از آلت تناسلی

-احساس درد شدید پس از وارد شدن ضربه به آلت تناسلی همچون برخورد ضربه ی پا به آلت تناسلی در ورزش های رزمی یا برخورد توپ به آلت تناسلی در هنگام فوتبال

 

سلامت جنسی

برای حفاظت از سلامت آلت تناسلی ،مردان باید چه اقداماتی را انجام دهند؟

میتوان جهت حفظ سلامت آلت تناسلی و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و یا عفونت ها این موارد را در نظر گرفت:

– باید نکات بهداشتی و مراقبتی را در طول رابطه ی جنسی رعایت کنید. از کاندوم استفاده کنید و به یاد داشته باشید که بهترین رابطه ی جنسی آن است که در آن شما فقط با یک شریک جنسی رابطه داشته باشید و طرف مقابل هم تنها یک شریک جنسی داشته باشد و هر دو قبل از برقراری رابطه جنسی آزمایش های لازم را انجام داده و از سلامت جنسی خود کاملا مطمئن باشید.

-واکسن بزنید. چنانچه سنتان ۲۶ سال و یا کمتر است جهت پیشگیری از زگیل تناسلی می توانید واکسن مخصوص مقابله با ویروس پاپیلومای انسانی را بزنید.

-از لحاظ جسمی فعال باشید.انجام فعالیت های بدنی و ورزش منظم بسیار زیاد می تواند خطر ابتلا به اختلالات نعوظ را کاهش دهد.

-بهداشت را رعایت کنید. اگر شما ختنه نشده اید به طور منظم زیر پوست ختنه گاه خود را با آب و صابون بشویید.

-در مورد داروهایی که استفاده می کنید اطلاعاتی را جمع آوری کنید. عوارض جانبی بعضی از داروها می توانند بر آلت تناسلی و توانایی جنسی فرد تاثیرگذار باشند. بنابراین در مورد داروهایی که مصرف می کنید و عوارض جانبی آنها با پزشک خود مشورت کنید.

-به سلامت روانی خود اهمیت زیادی قائل باشید. جهت درمان افسردگی و یا سایر بیماری های روانی خود به پزشک مراجعه نمایید و از خود درمانی جدا بپرهیزید.

-مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید. چنانچه در حال حاضر سیگاری هستید، از هم اکنون تصمیم بگیرید که آن را ترک کنید.

-رابطه جنسی منظم با همسر خود داشته باشید . داشتن رابطه جنسی منظم می تواند به شما در پیشگیری از ابتلا به اختلالات نعوظ کمک کند.

در نظر داشته باشیدکه بعضی از مشکلات آلت تناسلی قابل پیشگیری هستند بنابراین باید مرتبا آلت تناسلی خود را بررسی کنید و در صورت مشاهده ی هر گونه علائم غیر طبیعی به پزشک مراجعه نمایید. این کار به شما کمک می کند که اگر به بیماری و یا مشکلی مبتلا شده باشید،فورا تشخیص داده شود و در نتیجه درمان موثر تر باشد.

آقایان باید پس از مشاهده ی هر گونه تغییر و یا مشکلی در آلت تناسلی خود به پزشک مراجعه کنند.خجالت را کنار بگذارید و اجازه ندهید که همین شرمساری نتایج جبران ناپذیری را برایتان به بار آورد.

 

منبع : لینک

دیدگاه ها غیرفعال است