دیابت نوع۱

دیابت نوع1

خلاصه:

دیابت نوع۱ ،شرایطی است طولانی مدت که در آن پانکراس، تولید انسولین را متوقف می کند. انسولین هورمونی است که شکر یا گلوکز را جهت تولید انرژی به سلول ها وارد می کند. گلوکز در بسیاری از غذاهایی که می خوریم مثل نان، برنج، پاستا، نوشیدنی ها و میوه ها نیز وجود دارد. سلول ها به انسولین جهت استفاده از شکر یا گلوکز برای تولید انرژی نیازمند است . اگر انسولین در خون موجود نباشد، گلوکز تجمع پیدا کرده و بیشتر آن از طریق ادرار…

 

دیابت نوع۱

مرور کلی 

دیابت نوع یک ،شرایطی است طولانی مدت که در آن پانکراس، تولید انسولین را متوقف می کند. انسولین هورمونی است که شکر یا گلوکز را جهت تولید انرژی به سلول ها وارد می کند. گلوکز در بسیاری از غذاهایی که می خوریم مثل نان، برنج، پاستا، نوشیدنی ها و میوه ها نیز وجود دارد.

سلول ها به انسولین جهت استفاده از شکر یا گلوکز برای تولید انرژی نیازمند است . اگر انسولین در خون موجود نباشد، گلوکز تجمع پیدا کرده و بیشتر آن از طریق ادرار دفع می شود.

از نشانه های این بیماری عبارتند از:

ادرار پی در پی

تشنگی شدید

احساس خستگی

کاهش وزن غیر عادی

 

از هر ۳۰۰ کودک ، یک کودک و یا حتی بیشتر به دیابت نوع۱ مبتلا می باشد. کودکانی که مبتلا به این بیماری هستند باید در طول روز جهت تامین انرژی، چندین بار انسولین را از طریق تزریق و یا پمپ انسولین به بدن خود برسانند. آنها باید همیشه دستگاه چکاپ قند خون را همراه خود داشته باشند تا بتوانند سطح آن را تحت کنترل داشته باشند. همچنین باید مراقب مواد غذایی که مصرف می کنند باشند تا بتوانند سطح قند خون هدف را به صورت متعادل حفظ کنند.

در صورت عدم درمان قند خون پایین یا هیپوگلیسمی، می تواند فرد را در معرض خطر قرار دهد. اگر سطح قند خون افت شدیدی پیدا کند با نوشیدن آبمیوه یا شیرینی و با رساندن گلوکزهایی که در بدن سریع عمل می کنند میتوان سطح قند خون را به حالت نرمال رساند.

در هایپرگلیسمی یا قند خون بالا ، انسولین کمک می کند تا سطح قند خون به حالت طبیعی خود برگردد.

کربوهیدرات های موجود در غذا و بسیاری از عوامل دیگر می تواند قند خون را تحت تاثیر قرار دهد،فاکتورهایی از قبیل عدم تحرک کافی، بیماری ها و استرس.با رعایت این موارد میتوان از ابتدا به دیابت نوع یک پیشگیری نمود.

دانش آموزانی که مبتلا به این نوع دیابت هستند به ویژه آنهایی که سنشان پایین است باید بتوانند در ساعاتی که در مدرسه حضور دارند دیابت خود را مدیریت کنند. بهتر است تمامی تجهیزاتی که به آن نیاز دارند را با خود همراه داشته باشند تا ایمنی و سلامت آنها تضمین شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.