لوراتادین

لوراتادین

خلاصه:

لوراتادین نوعی آنتی هیستامین است که نشانه هایی همچون خارش، آبریزش بینی و چشم ها و عطسه ی ناشی از “تب یونجه” و سایر حساسیت ها را درمان می کند. همچنین برای از بین بردن خارش از کهیر نیز بکار می رود.لوراتادین از بروز کهیر جلوگیری  نمی کند و یا از واکنش آلرژیک جدی مانند آنافیلاکسی، پیشگیری یا درمان نمی کند. بنابراین، اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز کرده باشد، همیشه تزریق کننده اپی نفرین را همراه خود داشته باشید. از لوراتادین به جای اپی نفرین استفاده نکنید.اگر خودتان بدون تجویز پزشک از …

 

لوراتادین(کلاریتین)

لوراتادین نوعی آنتی هیستامین است که نشانه هایی همچون خارش، آبریزش بینی و چشم ها و عطسه ی ناشی از “تب یونجه” و سایر حساسیت ها را درمان می کند. همچنین برای از بین بردن خارش از کهیر نیز بکار می رود.

لوراتادین از بروز کهیر جلوگیری  نمی کند و یا از واکنش آلرژیک جدی مانند آنافیلاکسی، پیشگیری یا درمان نمی کند. بنابراین، اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز کرده باشد، همیشه تزریق کننده اپی نفرین را همراه خود داشته باشید. از لوراتادین به جای اپی نفرین استفاده نکنید.

اگر خودتان بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده می کنید،بسیار مهم است که دستورالعمل های مرتبط با مصرف دارو  را به دقت بخوانید بنابراین به هنگام مشورت با پزشک یا داروساز، اطلاعات دارویی آن را از آنها بخواهید.

از این دارو برای کودکان زیر شش سال به جز با دستور پزشک استفاده نکنید . اگر قرص های جویدنی را برمی گزینید، در کودکان کمتر از دو سال مگر طبق دستور پزشک استفاده نکنید.

نحوه مصرف لوراتادین

اگر از داروهای بدون نسخه برای خود درمانی استفاده می کنید، قبل از مصرف لوراتادین، تمام دستورالعمل های بسته بندی محصول را به دقت بخوانید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده ، دستورالعمل های پزشک و دستورالعمل های مربوط به برچسب روی دارو را به دقت دنبال کنید. اگر سوالی دارید، با دکتر یا داروساز خود مشورت نمایید.

این دارو را به صورت خوراکی یا بدون غذا یا همراه با غذا، معمولا یک بار در روز طبق دستور پزشک و یا توصیه روی بسته بندیآن ، مصرف کنید. اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، هر قرص را خوب بجوید و قورت دهید. مصرف روزانه بستگی به سن، وضعیت و پاسخ شما به درمان دارد. دوز داروی خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از چیزی که تجویز شده است نخورید. از این دارو در سنین توصیه شده استفاده کنید.

اگر علائم حساسیت  پس از سه روز درمان ، بهبود پیدا نکردند یا چنانچه کهیر بیش از شش هفته طول کشید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر وضعیت وخیم تر شد یا فکر می کنید که یک مشکل جدی پزشکی دارید (مثلا واکنش های آلرژیک شدید و یا آنافیلاکسی)، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

 عوارض جانبی داروی لوراتادین

این دارو معمولا عوارض جانبی در بر ندارد. اگر عوارض غیرعادی در خود مشاهده کردید، فورا آن را  با پزشک یا داروساز خود در جریان قرار دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید ،فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید، علائمی از قبیل: بثورات، خارش پوست ، تورم به ویژه در صورت ، زبان و گلو، سرگیجه شدید، دشواری در تنفس.

 

موارد احتیاط لوراتادین

قبل از مصرف لوراتادین، اگر به این دارو یا به دزلوراتادین آلرژی دارید، یا اگر حساسیت دیگری دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگری برای فرد ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروساز خود مشورت نمایید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. در صورت داشتن شرایط خاصی از جمله بیماری های کلیوی و کبدی با این دارو بدون مشاوره با پزشک خود، به هیچ عنوان خود درمانی نکنید.

اگر این دارو در دوزهای توصیه شده مصرف شود، معمولا موجب خواب آلودگی نمی شود. با این حال، از رانندگی، استفاده از ماشین آلات و یا فعالیت های که به هوشیاری بالایی نیاز دارند تا زمانی که مطمئن نشدید که می توانید این فعالیت ها را با اطمینان انجام دهید، جدا خودداری کنید.

اگر کهیر دارید و پزشک به شما لوراتادین را تجویز کرده است یا اگر برای درمان کهیر خودتان از این دارو استفاده می کنید، در صورت بروز این علائم، به پزشک خود اطلاع دهید چون این علائم نشان دهنده شرایط جدی تری هستند:

-کهیرهایی که به رنگ غیر معمول هستند

-کهیرهایی که مانند کبودی یا زخم هستند

-کهیرهایی که خارش ندارند.

قرص های جویدنی ممکن است حاوی آسپارتام (شیرین کننده مصنوعی) باشند. اگر دچار فنیل کتونوری یا دیگر شرایطی هستید که به محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) نیاز دارید، با پزشک خود و یا داروساز در مورد استفاده بی خطر این دارو مشورت کنید.

افراد سالمند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خواب آلودگی یا سرگیجه داشته باشند. این عوارض جانبی می توانند خطر سقوط را در آنها افزایش دهد.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز و تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد.قبل از مصرف این دارو، با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای آن صحبت کنید.

لوراتادین به شیر مادر منتقل نمی شود. با این حال، بعید به نظر می رسد به کودک شیرخوار آسیبی برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی لوراتادین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. لیستی از همه ی داروهایی که مصرف می کنید (همچون داروهای تجویزی ، غیر تجویزی و محصولات گیاهی) تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید. بدون اطلاع پزشک، مصرف دارو را شروع یا متوقف نکنید و دوز آن را نیز تغییر ندهید.

لوراتادین بسیار شبیه به داروی دزلوراتادین است. هنگام استفاده از لوراتادین از داروهای حاوی دزلوراتادین استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاص از جمله آزمایش آلرژی پوست تداخل داشته باشد، و احتمالا نتایج آزمایش درست نباشند.  مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه ی پزشکان شما  از این که شما از این دارو استفاده می کنید، مطلع هستند.

هشدار

این دارو را به دیگران توصیه نکنید. آزمایشات آزمایشگاهی و یا پزشکی مانند سطح کلسترول یا  تری گلیسرید خون باید به صورت دوره ای انجام شوند تا پزشک، پیشرفت بیماری یا عوارض جانبی را مورد بررسی قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف کردید، فورا با مرکز مسمومیت یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

 

توجه

لوراتادین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. همانطور که می دانید این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت و یا کنترل عوارض جانبی تجویز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع: لینک

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.