شن بازی درمانی

شن بازی درمانی

خلاصه:

شن بازی درمانی یکی از تکنیک های قدرتمندی است که بدون کلام، سمبلیک و بر اساس تجربه های خلاق بوده و کودک با بیان تمایلات ، ترس ها و هیجانات خود در آن به بازی می پردازد. در واقع کودک می تواند آزادانه ، هیجانات و تصویرهای ذهنی خود را با بکار بردن شن و اشیا کوچک مختلف درون آن بیافریند. در  طول بازی ، درمانگر تنها نقش یک مشاهده گر صامت را ایفا می کند. شن بازی موجب توجه به دنیای درون…

 

 

شن بازی درمانی

شن بازی درمانی یکی از تکنیک های قدرتمندی است که بدون کلام، سمبلیک و بر اساس تجربه های خلاق بوده و کودک با بیان تمایلات ، ترس ها و هیجانات خود در آن به بازی می پردازد. در واقع کودک می تواند آزادانه ، هیجانات و تصویرهای ذهنی خود را با بکار بردن شن و اشیا کوچک مختلف درون آن بیافریند. در  طول بازی ، درمانگر تنها نقش یک مشاهده گر صامت را ایفا می کند.

شن بازی موجب توجه به دنیای درون و نیازهای احساسی شده و  برای ذهن این امکان را فراهم می کند تا خاطرات سرکوب شده را در زمان حال بازیابی و بازسازی نماید. کودکان با شن ، شروع به انجام بازی های تخیلی کرده و دنیایی که ساخته و پرداخته ذهنشان است را خلق می کنند.

در شن بازی ، نه تنها کودک از نظر روانی تخلیه می شود بلکه از طریق این تکنیک ، رضایت درونی را نسبت خود حس کرده و این امر می تواند در پرورش تخیل، نوآوری و خلاقیت وی بسیار موثر باشد.

بازی با شن طبق مدل و الگوی خاصی نیست و کودک می تواند در آن آزادی عمل داشته باشد . در طول این بازی، کودکان می توانند فکر کنند، تصمیم بگیرند و با کمک گرفتن از قوه ی تخیل خود ، چیزی را خلق کرده و در پایان ،احساس رضایت کنند. آنها می توانند درباره ی ساخته هایشان توضیحاتی داده و یا در مورد آن داستانی تعریف کنند.

کودکان می توانند با شن بازی، با مفاهیمی همچون نرمی، سفتی، سبکی، سنگینی و غیره آشنا شده و حس لامسه ی کودک پرورش می یابد.

در واقع کودکان با متد شن بازی درمانی، با بازی با شن و ساختن یک غول ، گرگ، سگ ، مار و … آنها را مورد حمله قرار داده و خراب کند و از این طریق از ترس ها ، توهمات و احساسات رهایی پیدا کنند. کودک می تواند با عروسک هایی که نماد پدر، مادر ، خواهر یا برادر هستند و به آنها حس تنفر یا حسادت دارند را در میان شن دفن کرده و از این روش ، احساسات درونی خود را بروز دهد.هیچ گونه تعبیر و تفسیری توسط درمانگر در طول بازی کودک با شن صورت نمی پذیرد و تنها پس از این که کودک ، جعبه ی شن را در مدت مشخصی بسازد و بازی تمام شود، مراحل بعدی آغاز می شود.

 

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.