ترس از مراجعه به دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی

دچار ترس از مراجعه به دندانپزشکی

افراد زیادی دچار ترس از مراجعه به دندانپزشکی هستند و عواملی از مراجعه‌ی آن‌ها به دندانپزشک جهت انجام معاینه و حتی ترمیم پوسیدگی جلوگیری می‌کند. ترس از دندانپزشکی با سلامت فرد ارتباط مستقیم دارد. به ویژه  هنگامی که اقدامات مرتبط با آن به‌وسیله‌ی بی‌حسی و بدون درد انجام می‌گیرد، اساسا منطقی نیست. اما این مورد در برخی افراد به اندازه‌ای شدیداست که از درمان سرباز می‌زنند.

در ادامه به عواملی که موجب می گردد تا فرد ترس از دندانپزشکی داشته باشد می‌پردازیم:

صدای مته

حتی اگر تا به حال دچار پوسیدگی دندان نشده باشید، احتمالا صدای مته‌ی دندانپزشکی به گوشتان خورده است. برای برخی افراد این صدا به حدی نفرت انگیز است که با روشن شدن دستگاه و قبل از اینکه حتی دندان‌های آن‌ها را لمس کند، از ترس به خود می‌لرزند.

 

داشتن تجربه‌ی بد دندانپزشکی در کودکی

تجربه‌های ترسناک کودکی در دندانپزشکی می تواند مانع از مراجعه‌ی افراد برای معاینه دندان‌ها در دوران بزرگ‌سالی گردد. اغلب افراد به‌دلیل داشتن همین تجربه‌های تلخ از مراجعه به دندانپزشک خودداری می‌کنند. به یاد داشته باشید که در نگاه کودکان چیزهای ناشناخته بسیار ترسناک‌تر از آن چیزی است که در واقع وجود دارند. البته در نظر داشته باشید که پیشرفت‌های حاصل شده در علم دندانپزشکی موجب گردیده تا تغییرات بسیار زیادی در روش های درمانی از کودکی شما تا به الان رخ داده باشد و ترس از دندانپزشکی به‌مقدار زیادی کم‌رنگ شود.

 

جرمگیری دندان

اگر تنها یک دلیل برای ترس از دندانپزشکی وجود داشته باشد، همین است. خراشیدن دندان با ابزار فلزی برای پاک سازی جرم‌ها، باعث وارد آمدن شوک به بدن بیمار و نفرت فرد برای مراجعه‌ی مجدد او به دندانپزشکی می شود.

 

تزریق بی‌حسی دندان

ترس از بی‌حسی به چند دسته تقسیم می‌شود:

ترس از درد ناشی از تزریق

با اینکه درد ناشی از تزریق بسیار خفیف است ولی با این وجود برخی از افراد از همین مقدار کم درد هم هراس دارند.

ترس از آسیب دیدن توسط سوزن

بسیاری از افراد از تصور این که دست دندان پزشک بلرزد و دهان یا صورت آن‌ها آسیب ببیند دچار ترس از دندانپزشکی هستند.

 

ترس از ابتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت

باید از این افراد پرسید پس پروتکل‌های ضدعفونی و کنترل انتقال بیماری در کلینیک‌های دندان پزشکی برای چیست؟ دندانپزشکان تمام موارد ضروری برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری را کاملا رعایت می‌کنند پس ترس از دندانپزشکی جایگاهی ندارد.

 

ترس از بی‌حس بودن

برخی از افراد از بی‌حس شدن صورتشان نفرت دارند. گاهی اوقات تزریق در سقف دهان تنفس را برای بیمار سخت کرده و به همین دلیل دچار ترس از خفگی می شوند.

 

ترس از عوارض جانبی بی‌حسی

بعضی از افراد به بی‌حسی یا مواد مورد استفاده در آن حساسیت دارند. برخی هم با تزریق بی‌حسی دچار تپش قلب می‌شوند.

 

کشیدن دندان

برای دندانپزشک این راحت‌ترین کار ممکن است. برخی از افراد با این کار مشکلی ندارند و برخی دیگر حتی از فکر به آن و خونریزی محل زخم نیز عاجزند و به شدت از آن هراس دارند!

 

خجالت

ترس از دندانپزشکی و عدم مراجعه در بسیاری از افراد به دلیل خجالت از شرایط دندان‌هایشان است. آن‌ها از این‌که به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان خود مورد تمسخر دندانپزشک ودستیاران او قرار گیرند، هراس دارد.

 

ترس از نشان دادن ترس

بسیاری از بیماران به این دلیل دچار ترس از دندانپزشکی هستند که نگرانند در مطب دندانپزشک به گریه بیفتند و یا دچار حمله عصبی شوند و از خود در نظر دیگران تصویر یک ترسو را بسازند. به هر حال، ترس از یک احتمال نباید مانع از مراجعه شما برای درمان شود.

 

نداشتن هرگونه کنترل

از دیگر عواملی که مراجع را دچار ترس از دندانپزشکی می‌کند این است که دهان شما باز است، ابزارهای دندانپزشکی در حال کار هستند و شما نیز هیچ راهی برای کنترل اوضاع ندارید. اگر در حین کار دست دندانپزشک در نقطه دردناکی از صورت قرار بگیرد، فشار زیادی روی صورت وارد کند یا شما درد زیادی حس کنید، آن موقع چه اتفاقی می افتد؟ برای برطرف کردن این ترس می توانید قبل از شروع کار با دندانپزشک علامتی را تعیین کنید یا در صورت وجود از کلید هشدار دندانپزشکی برای علامت توقف کار به دلیل وجود مشکلی مانند درد استفاده نمایید.

 

تهوع و یا خفگی

یکی از دیگر دلایل ترس از دندانپزشکی می‌تواند به دلیل نگرانی در مورد پریدن تکه‌های کوچک مواد پرکننده داخل گلو و احساس تهوع در بیمار باشد. مطمئن باشید چنین مواردی نادر است و مشکلی پیش نمی‌آید.

ترس از مراجعه به دندانپزشکی

صداهای مربوط به ابزارهای دندانپزشکی

علاوه بر صدای مته، صداهای دیگری نیز در مطب دندانپزشکی به گوش می‌رسد که ممکن است  موجب ترس از دندانپزشکی شود. برای مثال ممکن از شانس بد، بیمار قبلی صداهای ترسناکی ناشی از اضطراب دربیاورد که شما را نیز به این حالت دچار کند. در این صورت بهتر است تا نوبت خودتان، بیرون از مطب بمانید.ترس از مراجعه به دندانپزشکی

 

بوی مطب دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی در برخی افراد به دلیل بوی متفاوت آن است. این بو ترکیبی از مواد مختلف موجود در مطب است، اما بیشترین بو از روغن میخک منتشر می شود. اگر از بوی میخک خوشتان نمی آید احتمالا از بودن در مطب دندانپزشکی نیز لذت نمی‌برید.

 

صفحه اصلی سایت

منبع:لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.