گاباپنتین برای چه بیمارانی تجویز میشود؟

گاباپنتین برای چه بیمارانی تجویز میشود؟

گاباپنتین برای چه بیمارانی تجویز میشود؟

گاباپنتین نوعی داروی ضد صرع است که ضدتشنج anticonvulsant نیز نامیده می‌شود. این دارو بر مواد شیمیایی و اعصاب بدن که منجر به حمله صرع و برخی دردها می‌گردند، تاثیر می‌گذارد.
گاباپنتین به تنهائی یا در ترکیب با دیگر داروها برای درمان حمله ایجاد شده بر اثر صرع، در بزرگسالان و کودکان با حداقل سن ۱۲ سال استفاده می‌شود. گاباپنتین به همراه دیگر داروها برای درمان حمله در کودکان ۳ تا ۱۲ ساله بکار می‌رود.

گاباپنتین در بزرگسالان برای درمان دردهای عصبی ناشی از ویروس تبخال یا زونا و درمان سندروم پاهای بی‌قرار، نیز کاربرد دارد.

پزشک می‌تواند گاباپنتین را برای اهدافی بجز موارد ذکر شده در بالا مورد استفاده قرار دهد.

گاباپنتین برای چه بیمارانی تجویز میشود؟

مهمترین نکاتی که باید در مورد گاباپنتین بدانید چیست؟

در صورت حساسیت داشتن به گاباپنتین نباید این دارو را مصرف کنید.

پیش از مصرف گاباپنتین، پزشک را در جریان بیماری‌های قلب، کلیه، یا کبد خود قرار دهید.

ممکن است حین مصرف گاباپنتین به فکر خودکشی بیافتید. باید به‌طور مرتب پزشک خود را ویزیت کنید. هرگز ملاقات‌های خود را فراموش نکنید.

هرگونه علائم جدید یا وخیم شدن علائم همانند: تغییرات رفتاری یا اخلاقی، نگرانی، افسردگی یا احساس آشفتگی، خصومت، بی‌قراری، بیش‌فعالی (به صورت ذهنی یا جسمی)، یا تمایل به خودکشی و صدمه زدن به خود را به اطلاع پزشک‌‌تان برسانید.

بدون مشورت با پزشک مصرف گاباپنتین را قطع نکنید؛ حتی اگر احساس می‌کنید که حال‌تان خوب شده است. در صورت قطع کردن ناگهانی مصرف گاباپنتین احتمال حمله‌ها بیشتر می‌شود.‌ پیش از قطع کامل گاباپنتین هم،  باید دوز دارو را به تدریج کم کنید؛ در واقع دارو باید به تدریج قطع شود.

در صورتی که در حین مصرف دارو، حمله‌های شما شدیدتر شده و یا بیشتر رخ می‌دهند، با پزشک‌تان تماس بگیرید.

کارت شناسائی یا برچسب هشدار مصرف گاباپنتین را همیشه به همراه داشته باشید. هر پزشک، دندان‌پزشک یا پزشک اورژانسی که شما را درمان می‌کند باید از مصرف گاباپنتین اطلاع داشته باشد.

پیش از مصرف گاباپنتین چه مواردی را باید با پزشک درمیان بگذارید؟

در صورت حساسیت داشتن به گاباپنتین نباید این دارو را مصرف کنید.

برای اطمینان از مصرف ایمن گاباپنتین، در صورت ابتلا به بیماری‌های زیر، پزشک خود را در جریان بگذارید:

– بیماری کلیه

– بیماری کبد

– بیماری قلبی

– در بیماران مبتلا به RLS اگر روزها می‌خوابید یا شب‌کار هستید

ممکن است حین مصرف گاباپنتین به فکر خودکشی بیافتید. اگر در ماه‌های اولیه درمان یا هرگاه دوز داروی شما تغییر می‌کند، دچار افسردگی می‌شوید و یا افسردگی قدیمی شما بدتر می‌شود یا تفکرات خودکشی‌گونه دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

تأثیر بر حاملگی. هنوز مشخص نشده که گاباپنتین به جنین صدمه می‌زند یا خیر. در صورتی که حین مصرف دارو، باردار هستید یا برنامه‌ای برای بارداری دارید، پزشک خود را در میان بگذارید.

خانواده و اطرافیان نیز ممکن است به تغییرات اخلاقی یا علائم شما هوشیار باشند. پزشک باید شما را به طور مرتب ویزیت کند. هرگز قرار ملاقات‌های خود با پزشک را فراموش نکنید.

گاباپنتین می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و ممکن است به نوازد شیرخوار صدمه بزند. در صورتی که به نوازد شیر می‌دهید، بدون در جریان گذاشتن پزشک، این دارو را مصرف نکنید.

عوارض جانبی گاباپنتین چیست؟

در صورت داشتن هر یک از علائم واکنش‌های آلرژیک زیر فوراً به اورژانس مراجعه نمائید: کهیر؛ تب؛ تورم غدد؛ زخم‌های دردناک درون یا اطراف چشم یا دهان؛ مشکل تنفسی؛ باد کردن صورت، لب‌ها، زبان یا گلو.

هرگونه علائم جدید یا وخیم شدن علائم همانند: تغییرات رفتاری یا اخلاقی، نگرانی، افسردگی یا احساس آشفتگی، خصومت، بی‌قراری، بیش‌فعالی (به صورت ذهنی یا جسمی)، یا تمایل به خودکشی یا صدمه زدن به خود را به اطلاع پزشک خود برسانید.

اگر عوارض جانبی جدی همانند موارد زیر را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

– افزایش حمله‌ها

– تب، تورم غدد، درد بدن، علائم آنفولانزا

– سرخی پوست، کبودی یا خونریزی سریع، خارش شدید، بی‌حسی و خواب رفتن، درد، ضعف ماهیچه‌ها.

– درد بالای شکم، بی‌اشتهائی، تیره شدن ادرار، زردی (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)

– درد سینه، نامنظم شدن ضربان قلب، تنگی نفس

– گیجی، سرگیجه و تهوع، تورم، افزایش وزن شدید، کاهش میزان یا عدم ادرار کردن

– سرفه، تب، مشکلات تنفسی جدید یا وخیم شدن این علائم

– حرکت سریع چشم‌ها به عقب یا جلو.

برخی عوارض جانبی در کودکان مصرف‌کننده گاباپنتین بیشتر دیده می‌شوند. اگر کودکتان گاباپنتین مصرف می‌کند، در صورت مشاهده این عوارض جانبی، با پزشک خود صحبت کنید:

– تغییرات رفتاری

– مشکلات حافظه

– مشکل در تمرکز

– بی‌قراری، خصومت یا ناراحتی

عوارض جانبی جزئی‌تر شامل موارد زیر می‌گردد:

– سرگیجه، خواب‌آلودگی، ضعف، احساس خستگی

– تهوع، اسهال، یبوست

– تاری دید

– سر درد

– تورم سینه

– خشک شدن دهان

– عدم تعادل یا هماهنگی

این لیست کاملی از عوارض جانبی گاباپنتین نیست و ممکن است موارد دیگری رخ دهد. برای آگاهی بیشتر از عوارض جانبی و درمان آنها با پزشک خود صحبت کنید.

چه داروهائی بر گاباپنتین تأثیر می‌گذارند؟

در صورت مصرف هر داروئی به ویژه داروهای زیر، پزشک خود را در جریان قرار دهید:

– هیدروکدون Hydrocodone (لورتاب Lortab، ویکودین Vicodin، ویکوپروفن Vicoprofen و دیگر داروها)

– مورفین Morphine ( کادیان Kadian، ام‌اس کانتین MS Contin، اورامورف Oramorph و دیگر داروها)

– ناپروکسین Naproxen ( ناپروکسین Naprosyn، آلِو Aleve، آناپروکس Anaprox و دیگر داروها)

این لیست کامل نیست و داروهای دیگری نیز ممکن است با گاباپنتین تداخل ایجاد کنند. هر داروئی که مصرف می‌کنید شامل داروهای با نسخه، بدون نسخه و فروش آزاد، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی، را به اطلاع پزشک‌تان برسانید. بدون مشورت با پزشک از مصرف داروی جدید خودداری نمائید.

حین مصرف گاباپنتین از چه چیزهائی باید دوری کنید؟

این دارو می‌تواند دید شما را تار کرده یا در فکر شما اختلال ایجاد کند. درصورت انجام رانندگی یا هرکاری که نیازمند هوشیاری و دید واضح است، بسیار دقت کنید.

دو ساعت قبل و بعد از مصرف گاباپنتین از خوردن داروی ضد ترشی معده، خودداری نمائید. این دارو جذب گاباپنتین در بدن را مشکل می‌کند.

گاباپنتین را چگونه مصرف کنید؟

گاباپنتین را دقیقاً بر طبق نسخه پزشک مصرف کنید. از مصرف کمتر یا بیشتر دارو یا مصرف به مدت طولانی‌تر خودداری نمائید. دقیقاً با توجه به نسخه عمل کنید.

از مصرف مارک Horizant داروی گاباپنتین در روز خودداری نمائید. برای بهترین نتیجه، مارک Horizant را در ساعت ۵ بعدازظهر به همراه غذا مصرف کنید.

مارک Neurontin داروی گاباپنتین را می‌توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد.

اگر قرص را نصف کرده و مصرف می‌کنید، نیمه دیگر را در دوز بعدی مصرف کنید. هر قرصی که دو نیم شده باید در اولین فرصت ممکن و ظرف چند روز بعد مصرف شود.

شکل شربتی دارو را با پیمانه یا قاشق مخصوص اندازه‌گیری نمائید و از قاشق‌های معمولی استفاده نکنید. اگر ابزار اندازه‌گیری ندارید، از داروخانه آن را تهیه کنید.

بدون مشورت با پزشک حتی اگر احساس می‌کنید که حال‌تان خوب شده، مصرف گاباپنتین را قطع نکنید. در صورت قطع کردن ناگهانی مصرف گاباپنتین احتمال حمله‌ها بیشتر می‌شود.‌ گاباپنتین را باید به تدریج و هر بار با مصرف کمتر و کمتر قطع کنید.

در صورتی که حین مصرف دارو، حمله‌های شما شدیدتر شده و یا بیشتر رخ می‌دهند، با پزشک خود تماس بگیرید.

کارت شناسائی یا برچسب هشدار مصرف گاباپنتین را همیشه به همراه داشته باشید. هر پزشک، دندان‌پزشک یا پزشک اورژانسی که شما را درمان می‌کند باید از مصرف گاباپنتین اطلاع داشته باشد.

برای حصول حداکثر نتیجه گاباپنتین را به طور مرتب مصرف کنید. پیش از اینکه داروی شما تمام شود، نسخه خود را تجدید نمائید.

این دارو می‌تواند در آزمایش‌های پزشکی خاص نتایج غیرعادی نشان دهد. در صورت انجام هرگونه آزمایش، پزشک آزمایشگاه را در جریان مصرف گاباپنتین قرار دهید.

قرص‌ها و کپسول‌های گاباپنتین را در دمای اتاق و به دور از هرگونه نور و رطوبت نگه دارید.

شکل شربتی دارو را در یخچال نگه‌دارید. از منجمد نمودن دارو خودداری نمائید.

در صورت مصرف بیش از حد گاباپنتین چه کار کنید؟

بلافاصله به اورژانس یا مرکز سم زدائی مراجعه نمائید.

عوارض مصرف بیش از حد دارو شامل تاری دید، خواب ‌آلودگی، ضعف، تلفظ نادرست کلمات یا اسهال است.

در صورت فراموش کردن یک دوز مصرف دارو چه اتفاقی رخ میدهد؟

بلافاصله پس از به‌یاد آوردن، دوز فراموش شده را مصرف کنید. در صورتی که نزدیک زمان دوز بعدی هستید، دوز فراموش شده را رد کنید. از مصرف دو برابر دارو برای جبران دوز فراموش شده خودداری نمائید.

مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید

دیدگاه ها غیرفعال است