پیشگیری از بیماری های دهان و دندان

پیشگیری از بیماری های دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به محافظت هر چه بیشتر دندان های شما کمک کند. افرادی که برای بهداشت دهان و دندان خود اهمیتی قائل نیستند و توجهی به آن ندارند، ممکن است با این مسائل رو به رو شوند:

-مشکلاتی در رابطه با عزت نفس

-دشواری در یافتن شغل

-مسائلی در رابطه با تعامل و مشارکت در کارهای گروهی مدرسه، دانشگاه و …

-بیماری های دهان و دندان

-مشکلات گفتاری

-سوء تغذیه

-دشواری در عمل بلع غذا

نادیده گرفتن یک عفونت و یا عدم پیگیری درمان سرطان دهان می تواند کشنده و یا مرگ آور باشد.

از جمله روش های عمومی جهت حفظ سلامت دهان و دندان می تواند شامل مراجعه ی منظم به دکتر دندانپزشک جهت چک آپ دندان ها، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باشد. با این وجود، برخی از افراد نیاز است تا مراقبت های تخصصی تری را دنبال کنند. برای آگاهی از این روش ها ادامه ی مطلب را دنبال کنید.

 

کودکان

پوسیدگی های زودرس دوران کودکی(ECC) یا سندروم شیشه ی کودک، الگوی متمایزی از پوسیدگی دندان ها بشمار می رود . هنگامی که پوسیدگی برای اولین بار بر روی دندان کودک ظاهر می شود، به صورت لکه های سفید رنگ در نزدیکی خط لثه به نظر می رسند. این نقاط با پیشرفت پوسیدگی تبدیل به لکه های قهوه ای رنگ می شوند. درمان های اولیه جهت کاهش سطح پوسیدگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

قند به جا مانده بر روی دندان ها موجب ECC  و یا همان پوسیدگی زودرس دوران کودکی می گردد. این قندها ممکن است در شیر، آبمیوه و یا غذاها باشند. در اینجا چند نکته جهت جلوگیری از ECC برای شما شرح داده می شود:

– استفاده از شیشه را برای کودک خود محدود کنید.

-به هنگام خواب به کودک خود شیشه ندهید. شیر و یا آبمیوه ای که در دهان جمع می شود موجب می گردد تا باکتری های موجود در دهان کودک از قند موجود در آن تغذیه کنند و باعث ایجاد پوسیدگی بر روی دندان شوند.

-قبل از این که دندان های کودک شروع به رشد نماید، نوزاد خود را ،روزی دو بار به پاک کردن لثه ها با پارچه ای تمیز، نرم و لطیف مانند یک دستمال نخی ، به مراقبت های منظم دهان عادت دهید.

-پس از نیش زدن دندان ها ، سعی کنید کودک را به مسواک زدن با آب عادت دهید. تا زمانی که کودک شما قادر نیست خمیر دندان را از دهان خود خارج کرده و آن را نبلعد، به هیچ عنوان از خمیر دندان استفاده نکنید. بلعیدن خمیر دندان در حالی که دندان ها در حال رشد هستند موجب بروز عارضه ای به نام فلوروزیس می گردد که در اثر جذب بیش از حد فلوراید، کودک به آن مبتلا می شود. در صورت ابتلای کودک به این عارضه، دندان ها به صورت لکه دار نیز به نظر می رسند.

-تا یک سالگی و نه بیشتر از شیشه برای کودکان خود استفاده کنید و پس از آن سعی کنید یک فنجان کوچک را جایگزین آن نمایید.

 

بانوان

زنان در مراحل مختلف زندگی، با برخی از مشکلات مرتبط با دهان و دندان رو به رو می شوند.

 

دوران نوجوانی

هنگامی که یک دختر جوان اولین دوره های قاعدگی را تجربه می کند ممکن است با زخم های دهان و التهاب لثه مواجه گردد.

 

اوایل دوران بلوغ

بانوانی که به سن بلوغ می رسند باید بیشتر مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشند. بیماری های لثه (پریودنتال) خطر ابتلا به زایمان زودرس با وزن کم نوزاد را افزایش می دهد.

 

دوران بارداری

در طول دوران بارداری، تعادل طبیعی بدن خانم ها ممکن است با افزایش و یا کاهش میزان پروژسترون و دیگر هورمون ها تحت تاثیر قرار گیرد و موجب ناراحتی هایی برای فرد گردد. این امر می تواند منجر به ژنژیویت، ترشح بسیار زیاد و یا بسیار کم بزاق و یا رشد تومورهای خوش خیم برروی لثه به نام granulomas شود. رفلاکس های مکرر در اوایل صبح می تواند موجب نابودی مینای دندان گردد. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مساله، رعایت بهداشت دهان و دندان است .با پزشک و دندانپزشک خود در مورد نگرانی های پزشکی و سلامتی خود صحبت کنید.

در طول دوران بارداری، قرارهای دندانپزشکی خود را به صورت منظم دنبال کنید و به هیچ وجه آنها را از دست ندهید. جهت اطمینان بیشتر در خصوص دریافت مراقبت های دندانپزشکی، دندانپزشک خود را در جریان باردار بودن خود قرار دهید.

 

دوران یائسگی

بانوانی که یائسه می شوند سطح هورمون استروژن در آنها کاهش می یابد و آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری های لثه( پریودنتال) قرار می دهد. بسیاری از بانوان به سندروم سوزش دهان (BMS) در دوران یائسگی مبتلا می شوند. این اختلال با احساس ناخوشایند سوزن سوزن شدن قابل تشخیص بوده و گاهی اوقات با تغییر درک طعم نیز همراه است. این عارضه با استفاده از کرم های موضعی و یا مصرف داروهای خوراکی نیز قابل درمان است.

 

دوران بزرگسالی و سالمندی

با بالا رفتن سن، افراد به تدریج عمل جویدن موثر را از دست می دهند به ویژه اگر دندان های خود را از دست داده باشند و یا از دندان مصنوعی استفاده می کنند که به درستی روی هم قرار نمی گیرند. همچنین ممکن است داروهایی مصرف کنند که باعث خشکی دهان شود. خشکی دهان، عمل بلع را دشوار ساخته و در اکثر موارد به سوء تغذیه منجر می شود. همچنین این مشکل می تواند موجب رشد باکتری ها، بوی بد دهان، ابتلا به بیماری های لثه و ایجاد عفونت شود.

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها(CDC) ، ۲۳ درصد از بزرگسالان ۶۵ تا ۷۴ ساله مبتلا به بیماری پریودنتال مزمن هستند. این امر اغلب نتیجه ی موانع داشتن بهداشت دهان و دندان خوب از جمله آرتریت و اختلال های مرتبط با حافظه است.

 

افراد مبتلا به ایدز و یا اچ آی وی(HIV)

افراد مبتلا به HIV یا ایدز در برابر عفونت های فرصت طلبانه حفره دهانی بسیار آسیب پذیر هستند. وجود یک لکه سفید در زبان به نام لکوپالاکیا، گاهی اوقات نشان دهنده ابتلا به عفونت HIV و یا ایدز است. علاوه بر این، افراد مبتلا به HIV یا ایدز ممکن است به عفونت های قارچی دهان مانند هیستوپلاسما، آسپرژیلوز و کاندیدیازیس دهان مبتلا شوند.

 

نکاتی در رابطه با داشتن بهداشت خوب دهان و دندان

در حالی که ممکن است برخی از افراد نیاز به توجه بیشتری به سلامت دهان خود داشته باشند، هر شخصی باید بهداشت دهان و دندان را رعایت نماید. در اینجا به چند نکته در مورد بهداشت دهان و دندان اشاره می کنیم:

– یک تا دو بار در سال جهت جرمگیری دندان ها و بررسی آنها به دندانپزشک مراجعه نمایید.

– دندان های خود را با یک خمیر دندان حاوی فلوراید حداقل دو بار در روز شستشو دهید.

– هر سه تا چهار ماه مسواک خود را تعویض کنید.

– حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید.

– روی سطح زبان خود را جهت حذف باکتری ها مسواک بزنید. این کار موجب می شود تا نفس شما تازه تر شود.

– برخی افراد از فواید درمان با فلوراید و شستشوی دهان بهره می گیرند.

 

اگر متوجه هر کدام از موارد ذیل در دهان خود شدید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • لثه های قرمز و یا متورم و یا لثه هایی که براحتی دچار خونریزی می شوند.
  • حساسیت شدید به گرما یا سرما
  • مشکل در عمل جویدن غذا
  • نفس دائما بد بو
  • لقی دندان ها
  • دندان درد مداوم
  • آبسه

 

صفحه اصلی سایت

منبع: https://www.healthline.com/health/dental-oral-health-prevention

پیشگیری از بیماری های دهان و دندان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.