ملوکسیکام

خلاصه:

داروی ملوکسیکام جهت درمان آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد.مصرف این دارو موجب کاهش درد، تورم و خشکی در مفاصل می شود. ملوکسیکام به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) نیز شناخته می شود. قبل از شروع مصرف داروی ملوکسیکام و هر بار که دوباره قصد مصرف آن را داشتید، راهنمای دارو ارائه شده توسط داروساز خود را با دقت مطالعه نمایید. قبل از مصرف ملوکسیکام، اگر به این دارو ، آسپیرین یا دیگر NSAID  ها همچون ایبوپروفن، ناپروکسن و …

 

با بخش دوم این مقاله همراه ما باشید.

موارد احتیاط در مصرف ملوکسیکام

قبل از مصرف ملوکسیکام، اگر به این دارو ، آسپیرین یا دیگر NSAID  ها همچون ایبوپروفن، ناپروکسن و سلکوکسیب آلرژی دارید و یا هر گونه حساسیت دیگری که دارید، پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید. ممکن است این دارو حاوی مواد تشکیل دهنده ی فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک یا دیگر مشکلات را برای فرد بوجود آورند.جهت کسب اطلاعات بیشتر با داروساز خود مشورت نمایید.

قبل از مصرف این دارو، پزشک و یا داروساز را از سابقه ی پزشکی خود آگاه کنید،به ویژه سوابقی همچون :آسم،از جمله سابقه دشواری در تنفس پس از مصرف آسپیرین یا سایر NSAID ها، بیماری های کبدی، مشکلات معده ،روده ،مری مانند خونریزی، زخم معده، سوزش مداوم سر دل ،بیماری های قلبی مانند سابقه سکته قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی، اختلالات خونی همچون کم خونی، مشکل خونریزی ، انعقاد خون، رشد در بینی ،پولیپ بینی.

در برخی موارد ، افراد با استفاده از داروهای NSAID دچار مشکلات کلیوی  می شوند. احتمال بروز این اختلالات در صورتی که دچار کم آبی شوید،مبتلا به نارسایی قلبی یا بیماری های کلیوی باشید، سنتان بالا باشد، و یا اگر برخی داروهای خاص مصرف کنید، بیشتر می‌شود . بر طبق دستور پزشک جهت جلوگیری از کم آبی مقدار زیادی مایعات بنوشید و اگر متوجه تغییر در میزان ادرار خود شدید، فورا این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

این دارو ممکن است باعث بروز سرگیجه یا خواب آلودگی در فرد شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که می‌توانید فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری هستند را به درستی انجام دهید، از انجام این نوع فعالیت‌ها مانند رانندگی و استفاده از دستگاه ها جدا اجتناب نمایید.

این دارو ممکن است موجب خونریزی معده شود. مصرف الکل و تنباکو، به ویژه هنگامی که با این دارو ترکیب می شود، می تواند ریسک ابتلا به خونریزی معده را در فرد بالا ببرد. از مصرف الکل جدا بپرهیزید و  کشیدن  سیگار را محدود کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است موجب حساسیت بیشتر نسبت به نور خورشید شود. از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نورآفتاب، برنزه شدن و لامپهای خورشیدی جدا اجتنابنمایید.به هنگام بیرون رفتن از منزل،کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس های محافظ بپوشید.

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که مصرف می کنید همچون داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی نیز آگاه کنید. افراد سالخورده ممکن است به عوارض جانبی این دارو به ویژه خونریزی معده و مشکلات کلیوی، حساسیت بیشتری نشان دهند.

بانوان در سنین باروری قبل از مصرف این دارو باید با پزشک خود را در مورد مزایا و خطرات آن مانند سقط جنین، بروز مشکلاتی در باردار شدن نیز مشورت کنند. چنانچه باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، پزشک تان را از تصمیم خود آگاه کنید. در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز مصرف شود.مصرف ملوکسیکام در طول سه ماهه اول و آخر بارداری به علت آسیب به جنین و تداخل با زایمان نرمال، توصیه نمی شود.

هنوز مشخص نشده است که این دارو به شیر مادر منتقل میشود یا خیر. در عین حال،داروهای مشابه به شیر مادر منتقل می شوند ولی بعید است به نوزاد شیرخوارآسیبی وارد کند. قبل از تغذیه با شیر مادر با پزشک خود مشورت کنید.

 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر داده و یا ریسک ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.توصیه می شود فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید همچون داروهای بانسخه ،داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی تهیه کنید و آن را به پزشک یا داروساز خود بدهید.بدون تایید پزشک خود،مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

آلیسکیرن، مهارکننده های ACE (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریلآنژیوتانسین II مسدود کننده های گیرنده (مانند لوزارتان، والزارتانسیدوفویر، لیتیوم، متوترکسات (درمان با دوز بالا)، قرص های آب (دیورتیک ها مانند فوروزماید).

وقتی این دارو با دیگر داروهایی که می توانند موجب خونریزی شوند، مورد استفاده قرار گیرند،ریسک خونریزی افزایش می یابد. این داروها عبارتند از:  داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، رقیق کننده های خون مانند دابیگتران، انوکساپارین،وارفارین و … .

چنانچه از شکل مایع ملوکسیکام استفاده می کنید، در صورت مصرف همزمان سولفونات پلی استایرن سدیم ، پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

با دقت لیبل تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه را بررسی کنید چون بسیاری از داروها حاوی کاهش دهنده های درد و تب هستند مانند آسپرین، داروهای غیر استروئیدی مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن، یا کتورولاک. این داروها مشابه ملوکسیکام بوده و ممکن است در صورت مصرف همزمان ،خطر ابتلا به عوارض جانبی را بالا ببرد. با این حال، اگر پزشک شما دستور داده است که برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی، آسپرین با دوز پایین (معمولا در دوزهای ۸۱-۳۲۵میلی گرم در روز) مصرف کنید، باید به مصرف آسپرین ادامه دهید مگر این که پزشک شما غیر از این را تجویز کرده باشد. برای دریافت جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

 

مصرف دوز بالا

در صورت مصرف دوز بالا، باید هر چه سریعتر با مرکز مسمومیت یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید تا کمک های پزشکی دریافت کنید.

 

توجه:

مصرف ملوکسیکام را بدون تجویز پزشک و سر خود به بقیه افراد توصیه نکنید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی مانند فشار خون، ضربان قلب و رشد در کودکان ممکن است به صورت دوره ای جهت نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

 

منبع : لینک

دیدگاه ها غیرفعال است