ملوکسیکام

خلاصه:

داروی ملوکسیکام جهت درمان آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد.مصرف این دارو موجب کاهش درد، تورم و خشکی در مفاصل می شود. ملوکسیکام به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) نیز شناخته می شود. قبل از شروع مصرف داروی ملوکسیکام و هر بار که دوباره قصد مصرف آن را داشتید، راهنمای دارو ارائه شده توسط داروساز خود را با دقت مطالعه نمایید.چنانچه سوالی برایتان پیش آمد ، حتما از …

 

داروی ملوکسیکام جهت درمان آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد.مصرف این دارو موجب کاهش درد، تورم و خشکی در مفاصل می شود. ملوکسیکام به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) نیز شناخته می شود.

نام عمومی:  ملوکسیکام

 

چگونگی مصرف ملوکسیکام

قبل از شروع مصرف داروی ملوکسیکام و هر بار که دوباره قصد مصرف آن را داشتید، راهنمای دارو ارائه شده توسط داروساز خود را با دقت مطالعه نمایید.چنانچه سوالی برایتان پیش آمد ، حتما از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو از طریق دهان و طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز مصرف می شود. این دارو را با یک لیوان پر از آب بخورید مگر این که تجویز پزشک چیز دیگری باشد. حداقل ۱۰ دقیقه پس از مصرف این دارو دراز نکشید.

اگر شکل مایع این دارو را مصرف می کنید، قبل از مصرف هر دوز به آرامی بطری را تکان دهید. میزان مصرف را با استفاده از دستگاه اندازه گیری ویژه یا قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق های خانگی استفاده نکنید چرا که ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید.

چنانچه در هنگام مصرف این دارو دچار ناراحتی معده شدید، آن را با غذا، شیر، یا داروی ضد ترش معده مصرف نمایید. مقدار مصرف دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود. همیشه باید کمترین دوز موثر و تنها برای مدت زمان مقرر استفاده شود. بیشتر از مقدار تجویز شده از این دارو مصرف نکنید چون با مصرف دوزهای بالاتر ،احتمال زخم معده یا خونریزی افزایش می یابد.

فرم کپسول ملوکسیکام مقادیر مختلفی از دارو را نسبت به اشکال قرص و شربت نیز ارائه می دهد. بنابراین کپسول و دیگر فرم های ملوکسیکام را بدون تجویز و دستور پزشک جایگزین نکنید.

ممکن است دو هفته طول بکشد تا شما متوجه فایده کامل این دارو شوید. برای دریافت بیشترین مزیت این دارو، آن را به صورت منظم مصرف کنید. به خاطر داشته باشید آن را هر روز در همان زمان استفاده کنید. در صورتی که وضعیت شما وخیم تر شد، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

 

موارد مصرف

چنانچه در حال درمان بیماری مزمنی همچون آرتروز هستید، با پزشک خود در مورد درمان های غیر دارویی و یا استفاده از داروهای دیگر برای درمان دردهای خود مشورت نمایید.از این دارو برای بیماری هایی که در این بخش ذکر شده اند تنها در صورتی که توسط فرد حرفه ای در زمینه مراقبت های بهداشتی تجویز شده باشد، استفاده کنید.

این دارو ممکن است برای درمان حملات نقرس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

عوارض جانبی

با مصرف این دارو ممکن است ناراحتی معده، تهوع،سرگیجه و یا اسهال ممکن است به وجود آید. در صورتی که هر یک از این عوارض باقی بمانند یا وخیم تر شوند،بهتر است هر چه سریعتر،پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.

در نظر داشته باشید که پزشک این دارو را به این دلیل تجویز کرده است که در نظر گرفته است فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون در فرد شود. فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید و اگر بالا بود، پزشک خود را مطلع سازید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فورا به پزشک مراجعه کنید، از جمله:کبودی یا خونریزی آسان، سردردهای شدید و پیوسته، تغییرات خلق و خو یا تغییرات روحی و روانی، افزایش وزن ناگهانی ، تورم دست و پا، علائمی از مشکلات کلیوی همچون تغییر در مقدار ادرار، سفتی غیر قابل توضیح درگردن ، خستگی غیر عادی.

این دارو به ندرت میتواند باعث بیماری جدی (احتمالا منجر به مرگ) کبدی شود. به محض اینکه متوجه هر گونه علائم آسیب کبدی همچون: ادرار تیره، تهوع،استفراغ ،از دست دادن مداوم اشتها ، درد معده وشکم، درد چشم ،پوست زرد رنگ،باید هر چه سریعتر کمک پزشکی دریافت کنید.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو بسیار نادر است. با این حال، به محض این که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش ، تورم به خصوص در صورت ،زبان یا گلو، سرگیجه شدید و دشواری در تنفس شُدید، باید فورا کمک های پزشکی دریافت نمایید.

هشدارها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) ،از جمله ملوکسیکام به ندرت ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهند.در صورت ابتلا به بیماری های قلبی و یا قرار داشتن در معرض افزایش خطر ابتلا به این بیماری ها به عنوان مثال، با توجه به مصرف سیگار،پیشینه خانوادگی بیماری قلبی و یا بیماری هایی مانند فشار خون بالا و یا دیابت، و یا مدت طولانی تری از این دارو استفاده می کنید، این خطر می تواند افزایش یابد. داروی ملوکسیکام نباید قبل یا بعد از عمل جراحی بای پس قلب (CABG) مصرف شود.

همچنین، این دارو به ندرت ممکن است باعث خونریزی جدی (به ندرت کشنده) معده یا روده شود. هنگام مصرف این دارو، این عارضه می تواند بدون علائم هشدار در هر زمانی رخ دهد. افراد سالخورده ممکن است بیشتر در معرض خطر این عارضه باشند.

در صورتی که متوجه هر یک از عوارض جانبی نادر ولی جدی زیر شُدید باید هر چه سریعتر کمک پزشکی دریافت کنید: مدفوع سیاه یا خونی،احساس درد مداوم معده یا شکم، استفراغی که مانند دانه های قهوه است، احساس درد در قفسه سینه ،فک، بازوی چپ، تنگی نفس، تعریق غیر عادی، ضعف در یک طرف بدن، تغییرات ناگهانی بینایی و لکنت زبان.

در مورد خطرات و مزایای درمان با این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

 

منبع: لینک

دیدگاه ها غیرفعال است