عفونت گوش

عفونت گوش

خلاصه:

عفونت گوش در فرد هنگامی رخ می دهد که عفونت باکتریایی یا ویروسی گوش میانی را تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که می دانید قسمت های مختلف گوش شما دقیقا در پشت پرده گوش قرار دارند). عفونت های گوش به دلیل التهاب و تجمع مایع در گوش میانی می تواند دردناک باشد. عفونت گوش می تواند مزمن یا حاد باشد. عفونت های گوش مزمن ،دردناک هستند اما در کوتاه مدت رفع می شوند. عفونت های مزمن گوش یا بروز نمی کنند و یا چندین بار ممکن است در فرد …

 

 

عفونت گوش در فرد هنگامی رخ می دهد که عفونت باکتریایی یا ویروسی گوش میانی را تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که می دانید قسمت های مختلف گوش شما دقیقا در پشت پرده گوش قرار دارند). عفونت های گوش به دلیل التهاب و تجمع مایع در گوش میانی می تواند دردناک باشد.

عفونت گوش

عفونت گوش می تواند مزمن یا حاد باشد. عفونت های گوش مزمن ،دردناک هستند اما در کوتاه مدت رفع می شوند. عفونت های مزمن گوش یا بروز نمی کنند و یا چندین بار ممکن است در فرد عود کنند. عفونت های حاد می توانند موجب آسیب دائمی به گوش میانی و داخلی گردند.

 چه عواملی باعث بروز عفونت در گوش می شوند؟

عفونت گوش هنگامی رخ می دهد که یکی از لوله های اوستاکیایی، متورم یا مسدود شود که این مشکل باعث افزایش مایع در گوش میانی شما می شود. لوله های اوستاکیایی ،لوله های کوچکی هستند که از هر گوش به طور مستقیم به پشت گلو کشیده میشوند. از جمله علل انسداد لوله استوکیایی عبارتند از:

-آلرژی

– سرماخوردگی

-عفونت های سینوسی

-موکوس بیش از حد

– مصرف سیگار

-آدنوئید ها

-تغییرات فشار هوا

 

عوامل خطر برای عفونت گوش

اغلب عفونت های گوش در کودکان خردسال اتفاق می افتد چرا که لوله های اوستاکیایی کوتاه و باریکی دارند. نوزادانی که از طریق شیشه شیر تغذیه می کنند نیز نسبت به همسالان خود، بیشتر دچار عفونت گوش می شوند. عوامل دیگری که موجب افزایش خطر ابتلا به عفونت گوش می شوند عبارتند از:

-تغییرات ارتفاع

-تغییرات اقلیمی

-قرار گرفتن در معرض دود سیگار

-استفاده از پستانک

-بیماری هایی که اخیر به آن مبتلا شدید.

 

علائم عفونت گوش

برخی از علائم شایع عفونت گوش عبارتند از:

-درد خفیف یا ناراحتی در داخل گوش

-احساس فشار درون گوش که موجب سلب آرامش در نوزادان می شود.

-خارج شدن ماده چرک مانند از گوش

-آسیب های شنوایی

این علائم ممکن است همچنان ادامه داشته باشند یا گاهی بروز کنند و از بین بروند. علائم ممکن است در یک یا هر دو گوش رخ دهند. عفونت هر دو گوش معمولا شدیدتر است. علائم عفونت مزمن گوش ممکن است کمتر از موارد عفونت حاد گوش قابل مشاهده باشند.

در کودکان زیر شش ماه که علائم تب یا عفونت گوش دارند باید به پزشک مراجعه شود. اگر کودک تب بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد یا درد شدید گوش داشته باشد، همیشه به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

عفونت گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی گوش شما را با وسیله ای به نام اتوسکوپ که نور و لنز بزرگنمایی دارد، معاینه می کند. معاینه ممکن است موارد ذیل را نشان دهد:

-قرمزی، حباب های هوا و یا مایع چرک مانند در داخل گوش میانی

-بیرون آمدن مایع از گوش میانی

-سوراخ شدن پرده صماخ

پرده گوش پاره شده یا آسیب دیده اگر عفونت پیشرفته کرده باشد، پزشک شما ممکن است نمونه ای از مایع داخل گوش شما را برای تعیین اینکه آیا انواع خاصی از باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک وجود دارد یا خیر، آزمایش کند.

همچنین ممکن است برای تعیین اینکه آیا این عفونت از گوش میانی پیشروی کرده است یا نه، دستور دهد یک اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) از سر خود انجام دهید.
در نهایت، ممکن است به یک آزمون شنوایی احتیاج داشته باشید، به ویژه اگر از عفونت های گوش مزمن رنج می برید.

عفونت گوش چگونه درمان می شود؟

اکثر عفونت های گوش خفیف بدون مداخله از بین می روند. بعضی از روش های زیر در از بین بردن علائم عفونت خفیف موثر هستند:

-استفاده از یک پارچه گرم برای گوش آسیب دیده

-مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن

-استفاده از قطره های بدون نسخه و یا نسخه ای برای تسکین درد

-مصرف داروهای ضد احتقان بدون نسخه مانند سودوفدرین

اگر علائم وخیم تر شدند یا بهبودی حاصل نشد، باید به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که عفونت گوش شما مزمن باشد و بهبودی حاصل نشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک را برایتان تجویز نماید. همچنین اگر کودک زیر دو سال، علائم عفونت گوش داشته باشد، احتمال داردپزشک ،آنتی بیوتیک تجویز نماید. اگر آنتی بیوتیک تجویز شود، مهم است که دوره مصرف آنتی بیوتیک را کامل کنید.
اگر عفونت گوش شما با درمان های معمول پزشکی از بین نرفت یا اگر در طی یک دوره کوتاه چندین بار دچار عفونت های گوش شدید، جراحی میتواند گزینه ی خوبی برای شما باشد. اغلب در جراحی ها ،لوله هایی در گوش ها قرار می گیرند تا اجازه دهند مایع از گوش تخلیه شود. در مواردی که شامل آدنوئید های بزرگ باشد، حذف آدنوئید از طریق جراحی ممکن است ضروری باشد.

چه چیزی در دراز مدت انتظار می رود؟

عفونت های گوش معمولا بدون مداخله از بین می روند، اما ممکن است مجددا عود کنند. عواقب نادر اما جدی زیر ممکن است به دنبال عفونت گوش پدید آیند:

-از دست دادن شنوایی

-ضعف تکلم در کودکان

ماستوئیدیت یا عفونت استخوان ماستوئید در جمجمه

مننژیت یا همان عفونت باکتریایی غشای مغز و نخاع

-پاره شدن پرده ی صماخ

 

چگونه میتوان از عفونت گوش جلوگیری کرد؟

تکنیک های ذیل ممکن است خطر ابتلا به عفونت گوش را در فرد کاهش دهد:

-شستن دست ها بطور مکرر

-اجتناب از تردد در مناطق بیش از حد شلوغ

-عدم استفاده از پستانک برای نوزادان و کودکان

-تغذیه نوزدان از طریق شیردهی مادر

-اجتناب از قرار گیری در معرض دود سیگار

ترک سیگار

-انجام ایمن سازی های جدید

 

منبع: لینک

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.