درمان بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان

خلاصه:

معمولا وقتی به دندانپزشکی مراجعه می کنید، تنفس هم از طریق دهان و هم از راه نفس کشیدن از بینی مورد بررسی قرار می‌گیرد و چون معمولا انتهای زبان منبع اصلی ایجاد بو محسوب می شود، دکتر دندانپزشک با برداشتن جرم انتهای زبان و انجام آزمایشاتی مطمئنا به علت بوی بد دهان پی خواهد برد. این پروسه ی نسبتا پیچیده‌ی شیمیایی در واقع منبع تولید بوی بد دهان را تعیین می‌کند اما ممکن است همیشه در دسترس نبوده و یا هر مطب دندانپزشکی تجهیزات مربوط به …

 

تشخیص بوی بد دهان

معمولا وقتی به دندانپزشکی مراجعه می کنید، تنفس هم از طریق دهان و هم از راه نفس کشیدن از بینی مورد بررسی قرار می‌گیرد و چون معمولا انتهای زبان منبع اصلی ایجاد بو محسوب می شود، دکتر دندانپزشک با برداشتن جرم انتهای زبان و انجام آزمایشاتی مطمئنا به علت بوی بد دهان پی خواهد برد.

این پروسه ی نسبتا پیچیده‌ی شیمیایی در واقع منبع تولید بوی بد دهان را تعیین می‌کند اما ممکن است همیشه در دسترس نبوده و یا هر مطب دندانپزشکی تجهیزات مربوط به آن را در اختیار نداشته باشد.

بهترین راه جهت کاهش بوی بد دهان و کمک به جلوگیری از ایجاد حفره‌های دهانی که غذا در آنها باقی می ماند یا پایین آمدن احتمال بروز بیماری‌های لثه این است که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود. با توجه به علت بروز مشکل، راه‌های درمان متفاوتی برای رفع بوی بد دهان برای فرد تجویز می گردد. اگر دندانپزشک احتمال دهد که منشا بوی بد دهان مربوط به یک مسئله ی دیگر یا پیش ‌زمینه‌ ی یک بیماری است، حتما شما را به پزشک دیگری معرفی خواهد نمود.

اگر علت بوی بد دهان مربوط به محیط دهان یا بیماری‌های مرتبط با دهان و دندان باشد، دندانپزشک اقداماتی را برای کمک به رفع مشکل شما انجام خواهد داد از جمله:

استفاده از دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌ها: در صورتی‌که دلیل بوی بد دهان تجمیع باکتری ها و پلاک‌های دندانی باشد، دنداپزشک‌ حتما یک دهانشویه ی مناسب جهت از بین بردن باکتری‌ها به فرد معرفی خواهد کرد. او احتمالا خمیردندان‌ های ضد باکتری را توصیه خواهد نمود که موجب نابودی باکتری‌های ایجادکننده‌ی پلاک دندان نیز می شود.

درمان بیماری‌های دهان و دندان: اگر فرد مبتلا به نوعی بیماری لثه باشد، باید به یک متخصص بیماری‌های لثه (پریودنتیست) مراجعه کند. بیماری‌های لثه ممکن است باعث جدا شدن لثه از دندان‌ها یا تحلیل رفتن آن شود. این بیماری‌ موجب می‌شود که فضاهای خالی پر از باکتری‌ های تولیدکننده‌ ی بوی بد دهان شده و گاهی اوقات این باکتری‌ها فقط تنها توسط فرد متخصص از بین خواهند رفت و یا ممکن است دندانپزشک به فرد  توصیه کند یک دندان معیوب که عامل تجمع باکتری‌ها و ایجاد بو شده را بکشد و یا آن را ترمیم کند.

درمان بوی بد دهان

سبک زندگی و درمان خانگی

برای کاهش یا جلوگیری از بوی بد دهان این موارد را رعایت کنید:

مسواک زدن پس از هر وعده‌ی غذایی: حتما پس از هر وعده‌ ی غذایی با خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌ها را مسواک بزنید (حداقل دو یا سه بار در روز)، حتی می‌توانید یک مسواک برای محل کارتان تهیه کنید تا بتوانید در وعده‌ی بین روز هم حتما دهان ‌تان را مسواک بزنید. خمیر دندان‌ هایی که خواص ضدباکتریایی دارند موجب کاهش بوی بد دهان می شوند.

حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید: نخ دندان باعث می‌شود ذرات غذا و پلاک‌های به جا مانده در مابین دندان‌ها از بین رفته و بوی بد دهان کاهش یابد.

زبان‌ را هم مسواک بزنید:در واقع زبان محل تجمع باکتری ‌ها می باشد بنابراین مسواک زدن زبان می‌تواند بوی بد دهان را کاهش دهد. افرادی که اصطلاحا زبان ‌شان بار دارد مثل سیگاری‌ ها یا کسانی که دچار بیماری خشکی دهان هستند، تجمع باکتری‌ها در زبان‌ شدیدتر است و باید از اسکراپر (لایه‌بردار) زبان برای تمیز کردن زبان‌ خود استفاده نمایند. می‌توانید از مسواک‌هایی استفاده کنید که قسمت مخصوص تمیز کردن زبان دارند.

دندان مصنوعی یا اجسام خارجی را که در دهان استفاده می‌کنید تمیز کنید: اگر از دندان مصنوعی یا پلاک ‌های اصلاح فک و دندان استفاده می‌کنید یا مجبور به استفاده از گاردهای مخصوص دندان هستید، حتما قبل از قرار دادن آنها در دهان خود،‌ خوب تمیزشان کنید و بعد از غذا خوردن هم آنها را با دقت بشویید.

درمان بوی بد دهان

جلوگیری از خشکی دهان: برای آن که دهان به اندازه‌ی کافی مرطوب باشد از سیگار کشیدن پرهیز کنید، به جای صرف قهوه، نوشیدنی‌های غیرالکلی و الکلی که به خشک شدن دهان منجر می‌شوند، زیاد آب بنوشید. برای تحریک ترشح بزاق، آدامس بدون قند بجوید یا آبنبات‌های رژیمی بمکید. اگر خشکی دهان‌تان مزمن یا شدید است به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید، آنها با دارو یا آماده‌سازی بزاق مصنوعی به شما کمک خواهند کرد.

رژیم غذایی:  مواد غذایی مصرفی در ایجاد بوی دهان بسیار مؤثر هستند، پس اگر می‌خواهید دهان‌ شما بوی بدی ندهد از خوردن سیر و پیاز جدا بپرهیزید. حواستان باشد خوردن زیاد خوراکی‌های شیرین هم می‌تواند با بوی بد دهان در ارتباط باشد.

مرتبا مسواک خود را تعویض نمایید: وقتی مسواکتان تغییر حالت داد یا ساییده شد آن را دور بیندازید. تقریبا هر سه یا چهارماه یکبار مسواک جدید بخرید که موهایی با زبری ملایم دارد.

مراجعه به دندانپزشک: به‌طور منظم برای معاینات دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. بهتر است این مراجعات دوبار در سال انجام شود تا وضعیت سلامتی دهان و دندان یا در صورت داشتن دندان مصنوعی، وضعیت دندان مصنوعی‌ شما مرتبا مورد بررسی قرار گیرد.

درمان بوی بد دهان

منبع:لینک

درمان بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.