هندوانه

خلاصه:

تقریبا ۹۲ درصد حجم یک هندوانه از آب تشکیل شده است . این میوه سرشار از مواد مغذی بوده و هر برش این میوه‌ی آبدار دارای میزان قابل‌توجهی از ویتامینه های  B6 ،A  و C می باشد. همچنین مقادیر بالایی از لیکوپن، آنتی اکسیدان ها ، اسیدهای آمینه و میزان متوسطی از پتاسیم در این میوه هم وجود دارد. به‌علاوه، این میان ‌وعده ‌ی بی نظیر تابستانی کاملا بدون چربی است، سدیم بسیار اندکی داشته و هر برش کوچک از آن تنها ۴۰ کالری انرژی برای بدن تولید می‌کند.محققان دریافته اند که هندوانه دارای …

 

 خواص بی نظیر هندوانه

تقریبا ۹۲ درصد حجم یک هندوانه از آب تشکیل شده است .این میوه سرشار از مواد مغذی بوده و هر برش این میوه‌ی آبدار دارای میزان قابل‌توجهی از ویتامینه های  B6 ،A  و C می باشد. همچنین مقادیر بالایی از لیکوپن، آنتی اکسیدان ها ، اسیدهای آمینه و میزان متوسطی از پتاسیم در این میوه هم وجود دارد. به‌علاوه، این میان ‌وعده ‌ی بی نظیر تابستانی کاملا بدون چربی است، سدیم بسیار اندکی داشته و هر برش کوچک از آن تنها ۴۰ کالری انرژی برای بدن تولید می‌کند.

محققان دریافته اند که هندوانه دارای مقدار زیادی لیکوپن است (حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی‌گرم در هر دو برش کوچک) و این بدان معناست که نسبت به سایر صیفی‌جات و میوه ‌های تازه، حداکثر مقدار لیکوپن را داراست. لیکوپن یک ماده‌ی مغذی گیاهی است. این ترکیب در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد و موجب ایجاد واکنش ‌های طبیعی در بدن انسان می گردد. از طرفی، رنگ‌دانه‌ های قرمز در میوه‌ها و سبزیجاتی همچون هندوانه‌، گوجه‌فرنگی، گریپ‌ فروت و … به دلیل وجود لیکوپن است.

لیکوپن به طور مستقیم با سلامت قلب و استخوان ‌ها مرتبط است و می تواند در پیشگیری از سرطان پروستات بسیار موثر واقع شود. ویکتوریا جارزابکافسکی،  متخصص تغذیه از مؤسسه‌ی تناسب اندام دانشگاه تگزاس می گوید؛ لیکوپن نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است و دارای خواص ضد‌التهابی نیز می باشد. باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که برای آن که مقدار  لیکوپن در یک هندوانه به حداکثر میزان ممکن خود برسد، باید کاملا رسیده باشد. در واقع هر اندازه که هندوانه‌ قرمز‌تر باشد، لیکوپن موجود در آن از غلظت بالاتری برخوردار است.

در هندوانه مقادیری بتاکاروتن و آنتی ‌اکسیدان‌ های فنولیک وجود دارد که به فرایند رسیدن این میوه کمک فراوانی می‌کنند. جالب است بدانید که تمامی اجزای هندوانه مفید هستند، حتی قسمت های سفید هندوانه (بخشی که بین پوست سبز و گوشت قرمز این میوه قرار دارد) نیز حاوی مواد مغذی فراوانی می باشد.

دیگر ماده‌ ی مغذی موجود در هندوانه، سیترولین آمینو‌اسید است که تبدیل به اسید‌آمینه‌ای به نام آرژینین می‌شود. این اسید‌آمینه موجب تقویت جریان خون، سلامت قلب و عروق و در نتیجه بهبود گردش خون می‌ گردد.بر طبق پژوهش هایی که در دانشگاه تگزاس انجام شده ، این اسید‌آمینه روی افرادی که مبتلا به اختلال نعوظ هستند، تأثیر بسیار مثبتی از خود به جای می گذارد.

 

۱۰ خاصیت بی نظیر هندوانه برای سلامتی انسان

 

۱) سلامت قلب

از آسیب به سلول ‌ها به دلیل وجود مقادیر بالای لیکوپن در هندوانه جلوگیری شده و درنتیجه آن ریسک ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش می‌دهد. از طرفی میزان بالای سیترولین (citrulline) و آرژینین (arginine) موجود در این میوه برای قلب بسیار مفید است. آرژینین به بهبود جریان خون کمک می‌کند و باعث کاهش تجمع چربی های اضافی می‌شود. نتایج تحقیقی در مورد فشار خون که در یک مجله‌ی آمریکایی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که عصاره‌ ی هندوانه می‌تواند جهت حفظ تعادل فشار خون (هم برای کسانی‌ که فشار خون بالا دارند و هم برای افراد دارای فشار خون پایین هستند)بسیار مفید باشد.

 

۲) خواص ضد التهابی

لیکوپن موجود در هندوانه، این میوه را به یک خوراکی ضد التهاب تبدیل کرده است. لیکوپن فرآیند های التهابی را مهار کرده و به‌عنوان یک آنتی ‌اکسیدان به خنثی کردن رادیکال ‌های آزاد کمک می‌ نماید. علاوه بر این، کولین (choline) موجود در هندوانه التهابات مزمن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این کاهش التهاب نه تنها برای افراد مبتلا به ورم مفاصل مفید بوده بلکه برای زمانی که بیمار هستید و ممکن است در اثر عواملی مانند استرس، استعمال دخانیات و آلودگی دچار آسیب ‌های سلولی شوید و بدن‌ شما دچار التهاب شود هم می تواند بسیار موثر واقع گردد. در این حالت بدن دچار پدیده‌ای به‌نام «التهاب سیستماتیک‌» می‌شود که برای مقابله با آن خوراکی‌های ضد‌التهاب مثل هندوانه می‌تواند با ایمن کردن کل بدن، به سلامت عمومی آن کمک کند.

 

۳) آب‌رسانی به بدن

طبق یافته‌های جارزابکافسکی، هندوانه به‌عنوان یک ماده‌ی خوراکی نمونه‌ی کاملی برای آب‌رسانی به بدن است. هندوانه همان‌طور که گفته شد، چون حاوی مقدار قابل‌توجهی آب است بدن شما را هیدراته نگه‌می‌دارد. این خاصیت هندوانه به جلوگیری از سکته ناشی از کم‌آبی در گرما کمک می‌کند.

۴) هضم

هندوانه حاوی فیبر است، فیبر کارکرد درست دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و به آن نظم می‌ بخشد.

 

با بخش دوم این مقاله همراه ما باشید.

 

منبع : لینک

دیدگاه ها غیرفعال است