تهران-ایرنا- نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که افسردگی مادر تکامل شناختی و بهره‌ی هوشی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این تاثیر تا ۱۶ سالگی ادامه دارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگوی آمریکا می‌گویند: زنان زیادی در سراسر جهان به افسردگی مبتلا می‌شوند و عواقب این افسردگی می‌تواند به کودکان آن‌ها نیز گسترش یابد.
محققان، ۹۰۰ کودک سالم در فواصل پنج ساله از ابتدای تولد کودک تا ۱۶ سالگی و مادران آن‌ها را در سانتیاگو مورد بررسی قرار دادند.
محققان در این مطالعه بررسی کردند که مادران در این فواصل زمانی چه میزان در برابر فرزندان خود رافت و پاسخگویی داشته و چه اندازه به تامین اقلام کمک آموزشی مناسب سن آن‌ها مقید بودند.
در هر یک از سنجش‌ها، کودکان نیز با استفاده از آزمون‌های استاندارد بهره‌ی هوشی در زمینه‌ی توانایی‌های کلامی- شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند و مادران نیز در زمینه‌ی علائم افسردگی آزمایش شدند.
محققان دریافتند مادرانی که به شدت دچار افسردگی بودند به اندازه‌ی مادران غیرافسرده، به لحاظ عاطفی برای فرزندان خود سرمایه‌گذاری نمی‌کردند و تمایلی به تهیه‌ی تجهیزات کمک یادگیری – مانند اسباب بازی یا کتاب- برای آن‌ها نداشتند.
افسردگی مادر به نوبه‌ی خود بر بهره‌ی هوشی کودکان در سنین یک تا ۱۶ سالگی تاثیر داشته و بر این اساس، تداوم و مدت این نتایج بیان‌کننده‌ی تاثیر ماندگاری است که افسردگی بر فرزندپروری مادر و تکامل کودک دارد.
در این مطالعه متوسط امتیاز بهره‌ی هوشی کلامی برای تمام کودکان شرکت کننده در یک مقیاس از ۱ تا ۱۹ در پنج سالگی برابر با ۷.۶۴ بود. اما این امتیاز در کودکانی که مادرانشان افسرده بودند ۷.۳۰ و در کودکانی که مادران افسرده نداشتند ۷.۷۸ بود.
محققان گفتند: باوجود این‌که تفاوت میان بهره‌ی هوشی از ۷.۷۸ تا ۷.۳۰ به نظر کم است، اما این تفاوت به لحاظ مهارت‌های کلامی و واژگان کودک بسیار معنی‌دار است.
آن‌ها خاطرنشان کردند که نتایج این مطالعه‌ بیان‌کننده‌ی عواقب طولانی مدتی است که یک کودک به دلیل افسردگی مزمن مادر متحمل می‌شود.
یافته‌های این مطالعه در شماره‌ی آوریل مجله Child Development منتشر شده‌است.

 

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.