افزایش سن
افزایش سن

خلاصه:

احتمالا همه ی ما در مورد افرادی که ۹۰ سال سن دارند و هنوز هم میدوند و رانندگی می کنند، شنیده ایم و همه ما افراد ۵۰ ساله ای را هم  می شناسیم که به سختی می توانند نشست و برخاست کنند.همه ی ما ماشین های کلاسیک و قدیمی را دیده ایم که همچون ماشین های جدید کار می کنند و خودروهای جدیدی را هم دیده ایم که طوری به نظر می رسند که نیاز به بازیافت و احیای آنها داریم. برای این که دیرتر پیر شویم باید از این هفت مورد اجتناب کنیم …

 

احتمالا همه ی ما در مورد افرادی که ۹۰ سال سن دارند و هنوز هم میدوند و رانندگی می کنند، شنیده ایم و همه ما افراد ۵۰ ساله ای را هم  می شناسیم که به سختی می توانند نشست و برخاست کنند.همه ی ما ماشین های کلاسیک و قدیمی را دیده ایم که همچون ماشین های جدید کار می کنند و خودروهای جدیدی را هم دیده ایم که طوری به نظر می رسند که نیاز به بازیافت و احیای آنها داریم.

افزایش سن

چه مواردی موجب می شود تا انسان سریع تر پیر شود؟

برای این که دیرتر پیر شویم باید از این هفت مورد اجتناب کنیم:

انتخاب غذاهای بد

آیا شما همه ی غذاهای بد و نامناسب یا از هرچیزی به مقدار زیاد می خورید، رژیم غذایی ضعیف یقینا تضمین کننده این است که روند افزایش سن شما سریعتر  صورت گیرد. برای محدود کردن کالری و دست یافتن به مواد مغذی بیشتر، باید مواد غذایی تازه مصرف نمایید. به عنوان مثال میتوان به میوه ها، سبزیجات، غلات و گوشت ها اشاره کرد. شما باید مصرف غذاهای فرآوری شده ای که با نمک، قند و افزودنی ها و نگهدارنده هایی که مورد نیاز شما نیستند را محدود کنید .

 

خواب بد و نامناسب

در صورتی که به طور کامل یا به اندازه کافی نخوابید، کل بدن رنج خواهد برد. خواب یکی از فاکتورهای بسیار ضروری سلامتی و شادی است، بنابراین شما نیاز دارید که به اندازه ی کافی بخوابید . خواب خوب موجب می شود تا  سیستم بدن شما، مجددا شارژ شود.

پژوهش ها نشان داده است که عدم داشتن خواب کافی موجب بالا رفتن ریسک افزایش وزن، سرطان و اختلال در سلامتی شده که می تواند احتمالا قابل تصور باشد. این موضوع شاید برای شما اغراق آمیز باشد اما برای چندین دهه مقالات پزشکی موجود ،نمی توانند اشتباه باشد.

افزایش سن

استرس و اظطراب

اتفاقا استرس گاهی برای شما خوب هم است!  استرس برای انسان، انگیزه بخش است. کمی به خود تکان دادن آن هم به دلیل استرس موجب می گردد تا بدن شما هورمون هایی همچون هورمون آدرنالین ترشح کند. به هرحال استرس می تواند باعث سردرد مکرر ما شود (حتی میگرن). در طول زمان، استرس و اضطراب ممکن است به افزایش سن شما منجر گردد.

 تنبلی و عدم تحرک

تنبلی یکی از هفت عامل مرگبار برای افزایش سن و در واقع یک گناه است و به هیچ عنوان موضوع جذابی نیست . تحقیقات نشان می دهد که عدم داشتن فعالیت، بخشی از عوامل مرگبار و خطرناک است. نشستن منجر به غیر فعال شدن ماهیچه های اسکلتی بخش پایین تنه بدن شما می شود و در این شرایط سوخت و ساز بدن کند می شود . تغییر این وضعیت بسیار راحت است، گاهی اوقات از جای خود بلند شوید. از پشت میز خود برخیزید و کارهای دارای تحرک را انجام دهید. برای قدم زدن برنامه ریزی داشته باشید و طی تماس های تلفنی خود راه بروید.

 

توکسینها یا سموم

شما ممکن است به آرامی خودتان را مسموم نمایید. دانشمندان از مدتها قبل در مورد این موضوع آگاه بودند که مقادیر زیادی از سموم همچون سرب، جیوه یا آرسنیک میتواند منجر به مرگ افراد شود. اما امروزه در مطالعات جدید، دانشمندان اذعان دارندکه وجود این مواد شیمیایی سمی میتواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد. این مواد ممکن است در خون شما، چربی بدن و یا دیگر بافت ها ساخته شوند که آنها نیز می توانند منجر به اختلال در کار هورمون ها و سایر سیستم های بدن شوند.

اعتیاد

در صورتی که شما بتوانید مصرف سیگار و مواد مخدر را ترک کنید، به بدن خود کمک بزرگی کرده اید. این موارد می توانند آسیب های زیادی به مغز وارد کنند. در صورتی که  سیگار کشیدن شما ۱۵ دقیقه طول بکشد موجب می شود تا به  DNA شما آسیب وارد شود که این یافته براساس مطالعات منتشر شده در مرکز مطالعات شیمیایی در زمینه تاکسولوژی است و بنابراین همین موضوع می تواند دلیل واضحی برای ترک سیگار باشد. و در طول زندگی عوارض دیگری نیز روی انسان بر جای میگذارد. افرادی که به مقدار زیادی مواد الکلی مصرف می کنند یا سیگار مصرف میکشند سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ در مقایسه با افرادی هستند که از آنها استفاده نمی کنند.

 

نادیده گرفتن عوامل خطر

در صورتی که فشار خون بالا ، قند خون بالا یا کلسترول بالا تشخیص داده نشود، می توانند منجر به تخریب بدن شما شوند. مشکل هنگامی شکل می گیرد که شما از وجود آنها هیچگونه اطلاعی ندارید تا زمانی که منجر به بروز حمله قلبی یا سکته مغزی می شوند که دیگر کار از کار گذشته و دیر شده است. از پزشک خود در مورد آزمون های غربالگری مشورت کرده  و به دنبال علائم مربوط به مشکلات و بیماری ها، پیش از بروز آن ها باشید.

افزایش سن

 

منبع: لینک

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.