اضطراب با دندان ها چه می کند؟

اضطراب و استرس علت بسیاری از مشکلات فیزیکی است. در حالی که این مشکل به عنوان یک اختلال روانی شناخته شده است ، همانند بسیاری از اختلالات فیزیکی نیز نشانه های فیزیکی زیادی را در بر می گیرد و در برخی موارد( همچون حملات پانیک) در واقع موجب بروز نشانه های فیزیکی شده به گونه ای که افراد از آن به عنوان یک بیماری جدی یاد می کنند.

ممکن است در وهله ی اول ارتباطی بین اضطراب و مشکلاتی که برای دندان ها به وجود آمده به نظر نرسد و تا زمانی که توسط یک دندانپزشک معاینه نشود این ارتباط کاملا ناشناخته باقی بماند.

در واقع اضطراب بطور مستقیم روی دندان ها اثر نمی گذارد و غیر مستقیم موجب بروز مشکلات دیگری شده و سلامتی دندان ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مشکلات بالقوه ی دندانی بسیار زیادی وجود دارد که با اضطراب در ارتباط هستند و برخی از متخصصان دریافته اند که ارتباط بین دهان و سلامت روان حتی ممکن است قوی تر از هر عامل دیگری باشد که تاکنون پیش بینی شده است. برای مثال بعضی از آنها عبارتند از:

دندان قروچه

دندان قروچه یا ساییدن دندان ها روی هم به ویژه در شب یکی از شایع ترین مشکلات اضطرابی است‌ و فرآیند آن پس از خوابیدن نیز شروع می شود. متاسفانه چون دندان قروچه در زمان خواب رخ می دهد بسیاری از افراد از این که چرا دندان های آنها به مرور ساییده شده و با مشکلاتی دیگری مثل از دست دادن مینای دندان خود مواجه شده اند سر در گم اند و از آن اطلاعی ندارند.دندان قروچه میتواند در طول روز نیز اتفاق بیفتد ولی تنها زمانی فرد متوجه آن می شود که به دندان هایش آسیب جدی وارد شده و یا دردی را در فک خود احساس نماید.

رفلاکس اسید معده

به نظر می آید بین استرس و اضطراب  و رفلاکس اسید معده ارتباطی وجود دارد هر چند رفلاکس اسید معده نیز شرایط کاملا مجزایی دارد. در واقع اسید معده می تواند به دندان ها و مینای دندان آسیب های جدی وارد سازد.

ترس های مرتبط با دندان ها

بسیاری از مردم در دندان های خود مشکلی را احساس نمی کنند ولی اضطراب و استرس در مورد آنها موجب بروز مشکلات دیگری می شود. در واقع آنها معتقدند که هر دندان درد به این معناست که مشکلی در سلامت دندان های آنها رخ داده و به همین دلیل حساسیت زیادی روی آنها به خرج داده و مکررا دندان های خود را مسواک می زنند و همین امر می تواند موجب بروز مشکلات جدی برای دندان ها و لثه ها شود.

بی توجهی به بهداشت دهان و دندان

عکس مورد بالا نیز صادق است. بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب ممکن است به سادگی سلامتی دندان های خود را نادیده گرفته و غرق در موضوعاتی شوند که اضطراب و استرس را برایشان به ارمغان آورده است. همچنین آنها ممکن است با مصرف زیاد قند به عنوان راهی برای مقابله با استرس ،آسیب های جدی به دندان هایشان وارد کنند.

دهان خشک

کاملا مشخص نشده که آیا اضطراب موجب خشکی دهان می شود یا خیر اما خشک شدن دهان می تواند سلامت دندان ها را بطور جدی تحت تاثیر قرار دهد.در واقع ممکن است همراه با اضطراب دهان فرد نیز خشک شود. از آنجایی که خشکی دهان موجب کم شدن بزاق نسبت به مقدار نرمال آن شده و از طرفی چون بزاق برای سلامتی دندان ها عامل مهمی محسوب می شود ممکن است این رابطه نقشی را در سلامت دندان ها نیز ایفا نماید.

 

صفحه اصلی سایت 

مشاهده دوره های گروه دندانپزشکی

منبع: لینک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.