تخم‌مرغ

یک شانه تخم‌مرغ پخته شده

تحقیقی که اخیراً در چین بر روی بیش از نیم‌میلیون نفر انجام گرفته نشان می‌دهد که خوردن روزی یک تخم‌مرغ خطر سکته و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

متخصصان تأکید می‌کنند که مصرف تخم‌مرغ به دلیل خاصیت‌های آن باید در تمام رژیم‌های غذایی سالم گنجانده شود. به نظر می‌رسد ترس از این که خوردن بیش از اندازه تخم‌مرغ برای ما ضرر دارد باید کم‌کم کنار گذاشته شود.

پروفسور نیتا فروهی از دانشگاه کمبریج، در این زمینه می‌گوید: “در تحقیقات مواد‌غذایی می‌توان به محدودیت‌ها و جنبه‌ها و جوانب گوناگونی توجه کرد اما نتیجه نهایی این تحقیق در این مقیاس وسیع که در چین انجام گرفته است نشان می‌دهد حداقل مصرف روزانه یک تخم‌مرغ به افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباطی ندارد و حتی فوایدی هم برای سلامتی دارد. ”

در تحقیقی که در مجله قلب منتشر شده است به سال‌ها اخبار بد در مورد “تخم‌مرغ بیچاره” اشاره شده است، از ترس و نگرانی از سالمونلا تا وحشت و هراس از کلسترول.

بی‌بی‌سی تلاش می‌‌کند موضوع را تقسیم‌بندی کند:

پس چند تا؟

این روزها بیشتر پزشکان خوردن تخم‌مرغ را به عنوان بخشی از تغذیه سالم توصیه می‌کنند. تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی است، مقدار زیادی پروتئین و ویتامین‌های آ، د، ب و ب ۱۲ دارد و حاوی لوتئین و زئاگزانتین است که جلوی آسیب‌های چشم را در سنین بالا می‌گیرد.

دکتر فرانکی فیلیپس، از انجمن رژیم‌غذایی بریتانیا می‌گوید: “خوردن یک یا حتی دو تخم‌مرغ در روز هیچ اشکالی ندارد، مردم نباید از خوردن تخم‌مرغ وحشت داشته باشند. شاید تنها نگرانی این باشد که خوردن بیش از اندازه هر نوع ماده غذایی، بدن را از مواد مغذی خوردنی‌‌های دیگر محروم می‌کند”.

دکتر فیلیپس البته به این نکته اشاره می‌کند که ما معمولاً در تغذیه روزانه خود مقدار زیادی پروتئین مصرف می‌کنیم (توصیه فعلی حدود دو تا سه بار در روز است)، تخم‌مرغ هم سرشار از پروتئین است بنابراین افراط در پروتیئن “ممکن است برای کلیه‌ها مضر باشد و به آنها فشار بیاورد”.

زرده تخم‌مرغ

بنیاد قلب بریتانیا در سال ۲۰۰۷ در پرتو شواهد تازه در مورد کلسترول توصیه کرده بود که مصرف تخم‌مرغ را به سه عدد در هفته محدود کنیم.

بنا به توصیه جدید خدمات بهداشت و درمان ملی بریتانیا (ان اچ اس)، درست است که تخم‌مرغ مقداری کلسترول دارد اما چربی‌های اشباع‌شده‌ای که می‌خوریم بیشتر از کلسترول تخم‌مرغ بر کلسترول خون تاثیر می‌گذارد.

به عبارت دیگر، وقتی پای کلسترول به میان بیاید، مشکل تخم‌ مرغ نیست، چربی‌های اشباع‌شده است. از این رو بسیار مهم است که تخم‌مرغ را چطور بپزید.

به گفته بنیاد قلب بریتانیا، یک تخم‌مرغ متوسط (۵۸ گرم) حاوی حدود ۴.۶ گرم یعنی حدود یک قاشق چای‌خوری چربی است اما فقط یک چهارم آن چربی اشباع‌شده‌ای است که باعث افزایش کلسترول خون می‌شود.

کره یا سس و خامه حکایت جداگانه‌ای دارند.

تخم‌مرغ به همراه سبزیجات

سالمونلا

نام ادوینا کری معاون سابق وزیر بهداشت انگلستان با نگرانی در مورد تخم‌ مرغ و سالمونلا عجین شده است. او دسامبر سال ۱۹۸۸، گفته بود: “بیشتر تخم‌مرغ‌هایی که در کشور تولید می‌شوند، متاسفانه در حال حاضر آلوده به سالمونلا هستند.”

البته این گفته خانم کری منجر به برکناری او شد اما این درست است که در آن زمان تخم‌ مرغ‌ها مشکل سالمونلا داشتند تا اینکه در دهه ۱۹۹۰ تولید‌کنندگان برنامه‌ واکسیناسیون مرغ‌ها را شروع کردند.

حالا، ۳۰ سال بعد، تخم‌ مرغ‌های بریتانیا از سالم‌ترین تخم‌ مرغ‌های جهان است، حداقل از نظر آلودگی به سالمونلا.

نشان شیر که بر بیشتر تخم‌ مرغ‌های بازار دیده می‌شود نشان می‌دهد که تخم‌ مرغ محصول مرغی است که علیه سالمونلا واکسینه شده است.

سال گذشته، مصرف تخم‌ مرغ‌های شیر‌نشان حتی برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان باردار و بچه‌های کوچک بی‌خطر اعلام شد.

متخصصان می‌گویند “خطر سالمونلا در تخم‌مرغ خام این روزها به قدری نادر است که نیازی نیست نگران آن باشید”.

چگونه تخم‌مرغ را بپزیم؟

در مورد اینکه چطور تخم‌ مرغ را بپزیم، بهترین و ساده‌ترین روش که مواد غذایی آن هم باقی بماند آب‌پز کردن آن است.

بیشتر متخصصان امور تغذیه سرخ‌کردن تخم‌ مرغ را در روغن به دلیل افزایش کلسترول توصیه نمی‌کنند.

اگر هنوز دلواپس مسمومیت غذایی ناشی از تخم‌ مرغ هستید بهترین راه این است که تخم‌ مرغ را خوب بپزید تا سفت شود.

یک شانه تخم‌مرغ خام

چگونه تخم‌مرغ را نگهداری کنیم؟

تخم‌ مرغ شکسته و ترک‌خورده نخرید چون ممکن است آلوده به میکروب‌ و باکتری‌ها شده باشند.

بخش “غذای‌خوب بی‌بی‌سی” توصیه می‌کند که تخم‌ مرغ‌ها را در جعبه خودشان یا در ظرف دربسته جداگانه دیگری در یخچال نگه دارید.

سفیده تخم‌ مرغ را می‌توانید تا سه هفته و زرده را تا سه روز در ظرف در‌بسته در یخچال نگه دارید. هر دو باید با نایلون پوشانده شوند. هر دو را می‌توانید تا سه ماه در فریزر نگه دارید.

بسیاری از شما از ترفند قرار دادن تخم‌مرغ در کاسه‌ای آب سرد برای این که بدانیم تازه است یا نه آگاهید. اگر تخم‌مرغ به ته ظرف برود، تازه است و اگر بر سطح آب بماند کهنه‌ است.

به تاریخ مصرف تخم‌مرغ‌ توجه کنید. بیشتر تخم‌مرغ‌ها از زمان تولید ۲۸ روز زمان مصرف دارند.

همه اصول بهداشت آشپزخانه را برای تخم‌مرغ هم رعایت کنید.

حساسیت به تخم‌مرغ

بعضی افراد به تخم‌ مرغ حساسیت دارند. این حساسیت در بسیاری از کودکان زیر پنج سال شایع است اما در بزرگسالان بسیار نادر است.

اکثر علائم این حساسیت خفیف هستند:

  • سرخی و تورم اطراف دهان
  • دل درد
  • تهوع
  • اسهال

به ندرت ممکن است واکنش‌ خطرناکی بروز کند اما در صورت بروز نشانه‌های شدید‌تر حتماً به مراکز پزشکی مراجعه کنید.

دکتر فیلیپس می‌گوید: “برای همه کسانی که به تخم‌ مرغ حساسیت ندارند باید بگوییم که همه توصیه‌ها و شواهد حاکی از آن است که تخم‌ مرغ را به هر صورت که بخورید مفید است اما این که آن را چطور می‌پزید بسیار مهم است.”

حواس‌تان به نمک هم باشد.

منبع : لینک


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/jadair/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/jadair/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/jadair/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/jadair/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

تخم‌مرغچگونه تخم‌مرغ را بپزیم؟چگونه تخم‌مرغ را نگهداری کنیم؟حساسیتحساسیت به تخم‌مرغ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.