گروه های آموزشی

» مجله سلامتی - پزشکی » چهار راه برای غلبه بر خجالت تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۰:۲۶
 162 بازدید

چهار راه برای غلبه بر خجالت

غلبه بر خجالت چهار راه برای غلبه بر خجالت : اکثر مردم در بعضی موقعیت ها احساس خجالت می کنند، اما برای بعضی ها، خجالت می تواند خیلی خسته کننده باشد، زیرا مانع از شرکت در موقعیت های اجتماعی می شود که برای اهداف شخصی یا حرفه ای اهمیت دارند. خجالتی ها می خواهند به […]

غلبه بر خجالت

چهار راه برای غلبه بر خجالت :

اکثر مردم در بعضی موقعیت ها احساس خجالت می کنند، اما برای بعضی ها، خجالت می تواند
خیلی خسته کننده باشد، زیرا مانع از شرکت در موقعیت های اجتماعی می شود که برای اهداف شخصی یا حرفه ای اهمیت دارند.
خجالتی ها می خواهند به دیگران نزدیک باشند، اما از اینکه پس زده شوند یا از انتقاد می ترسند،
بنابراین حتی از  اجتماعی که خودشان تمایل به شرکت دارند، اجتناب می کنند. آنها اغلب احساس تنهایی و انزوا می کنند،
که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند افسردگی و اضطراب می شود.

گاهی اوقات افراد سعی می کنند با استفاده از الکل یا مواد مخدر خود را درمان کنند، که خطر ابتلا به اختلالات مصرف مواد را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که خجالت از طریق یک چرخه نادرست اتفاق می افتد که در آن مردم به یک وضعیت اجتماعی می رسند که
احساس ترس بیش از حد بعلت ارزیابی های منفی خود می کنند و سپس از وضعیتی که در ابتدا برایشان راحت به نظر می رسید،
اجتناب می کنند؛ با این حال، این اغلب منجر به احساس شرم و سرزنش می شود.

به منظور مقابله با این احساسات، احساسات منفی ما می توانند به خشم و سرزنش دیگران تبدیل شوند و
بنابراین دیگران به عنوان بی ملاحظه قلمداد می شوند، که تمایل به اجتناب از آنها را بیشتر تقویت می کند.
با توجه به این که مهارت های اجتماعی، مانند هر مهارت دیگر، چیزی است که می تواند در طول زمان بهبود پیدا کند،
اجتناب از موقعیت های اجتماعی می تواند منجر به تبدیل شدن به فردی شود که از نظر اجتماعی نامتعارف است.

غلبه بر خجالت

 

در اینجا چهار راه برای افزایش سازگاری اجتماعی شما وجود دارد:

  1. برای آن برنامه ریزی کنید تا به خوبی پیش برود.

خجالت، بر خلاف درون گرایی که با آرامش و سکوت همراه است، با تمایل شدید به بزرگنمایی بیش از حد جنبه های منفی
تشخیص داده می شود. ترس بسیار شدیدی از ارزیابی منفی دیگران وجود دارد ،
به طوری که در محیط های اجتماعی فکر و گمان بسیار زیادی صرف چگونگی اشتباه انجام ندادن کارها
به جای انجام درست کارها صرف می شود.

یکی از راه های کاهش اضطراب این است که زمان بیشتری را صرف فکر کردن درباره این کنید که
چه کاری می توانید انجام دهید تا یک موقعیت به موفقیت تبدیل شود. اگر درباره یک مکالمه کوتاه نگران هستید،
چند سوال از خود بپرسید که به شما کمک می کند تا برخی از موضوعات جالبی را بسازید:

بعضی از رویدادهای متداول  که من می توانم مطرح کنم چیست؟ در زندگی من چه مواردی وجود دارد که
من با خیال راحت بتوانم به اشتراک بگذارم؟ چه چیز مشترکی با دیگر افرادی که در آنجا حضور دارند، دارم؟

شما همچنین می توانید برای خودتان استراتژی خروج  داشته باشید، فقط سعی کنید از آن استفاده نکنید.
روبه رو شدن با ترس هایتان بهترین راه برای غلبه بر آن است؛ با این حال، مهم این است که احساس کنید که کنترل دارید.

  1. ۲. در مورد دیگران کنجکاو باشید.

اولین اصل در داشتن دوستان زیاد و تحت تاثیر قرار دادن دیگران این است که واقعا به دیگران علاقه مند باشید.

در یک محیط اجتماعی، سعی کنید روی خودتان تمرکز نکنید. در عوض، روی کنجکاوی در مورد دیگران تمرکز کنید.
آنها چه کسانی هستند و چرا آنها آنجا حضور دارند؟ علائق و عادات آنها چیست؟ این به شما موضوع متفاوتی برای تمرکز می دهد
و به شما کمک کند تا مکالمات کنید. هر کس یک داستان برای گفتن دارد. کافیست بفهمید که چیست، سپس بنشینید و گوش بدهید.

مردم دوست دارند درباره خودشان صحبت کنند، جالب ترین راه برای اینکه جذاب ترین فرد در اتاق باشید این است که دیگران برایتان جالب باشند.

  1. ۳. به خود نقشی اختصاص دهید

بسیاری از افراد خجالتی که من با آنها کار کرده ام، افراد حرفه ای بسیار موفقی از جمله پزشکان، وکلا، استادان، و
صاحبان کسب و کار هستند. آنها اغلب در مورد اینکه چگونه در محیط کار احساس اعتماد به نفس می کنند، و
این که در شرایطی که نقش شان توسط کارشان تعریف نشده است چگونه اعتماد به نفس خود را از دست می دهند، صحبت می کنند.

داشتن یک نقش به شما حس هدف و دستورالعمل برای چگونگی رفتار شما می دهد.
بیشتر مردم در هر محیطی مایل به احساس دوست داشته شدن و پذیرش هستند.

غلبه بر خجالت

  1. ۴. گفتگو درونی خود را تضعیف کنید.

مردم خجالتی اغلب از خودشان انتقاد می کنند و گفتگوی درونیشان می تواند بسیار خشن باشد و
شامل چیزهایی است که هرگز به دیگران نمی گویند. هنگامی که خود را به شدت قضاوت می کنید،
بیشتر احتمال دارد فرض کنید دیگران نیز شما را قضاوت می کنند. منتقد درونی شما می تواند موجب خسارت عاطفی زیادی شود
و شما را از آسودگی ذهن و اعتماد به نفس محروم می کند.

بهترین راه برای شکست دادن منتقد این است که یک متحد قوی تر به نفع خودتان داشته باشید ،
صدای درونی که به عنوان بهترین دوست شما عمل می کند.
شروع به نوشتن چیزهای خوب در مورد خود بکنید وصحبت کردن با منتقد درونی خود را یاد بگیرید.
زمانی که منتقد شما را برای ترسیدن سرزنش می کند، به یاد داشته باشید کهفردی وجود ندارد
که از پذیرفته نشدن لذت برده باشد، اما همه ی ما به نحوی همه می توانیم با آن کنار بیاییم.

هنگامی که منتقد درونیتان به شما می گوید که هیچ کس هرگز شما را دوست نخواهد داشت،
به یاد داشته باشید که دوست داشتن خودتان مهم ترین موضوع است.
با یادگیری صحبت کردن با خودتانبه شیوه ای مهربان تر، موقعیت های اجتماعی
قدرتشان را برای صدمه زدن به شما از دست می دهند، زیرا شما خودتان را مجازات نمی کنید

هر موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارید،
یک تمرین کوچک برای مهارت های اجتماعیتان است.
هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، بهتر است.
اگر احساس خجالت شما شدیدتر از این باشد،
درمان های مؤثر برای اضطراب اجتماعی که شامل درمان های گروهی و فردی و
در برخی موارد داروها هستند وجود دارد. اگر احساس میکنید که
ممکن است اینها موثر باشند ، با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید.

منبع : لینک

 

غلبه بر خجالت

غلبه بر خجالت – چهار راه برای غلبه بر خجالت – جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران


برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
دسته بندی : مجله سلامتی - پزشکی

X
بستن صفحه