گروه های آموزشی

» مجله سلامتی - پزشکی » مواد غذای مفید برای مغز و افزایش تمرکز تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۱۵:۰۰
 119 بازدید

مواد غذای مفید برای مغز و افزایش تمرکز

مواد غذای مفید برای مغز مواد غذای مفید برای مغز و افزایش تمرکز خلاصه: هیچ سحر و جادویی برای تقویت IQ یا باهوش تر شدن شما وجود ندارد، اما موادی ویژه مانند کافیین می توانند به شما انرژی داده و به تمرکز هر چه بیشتر کمک کنند.کافیین در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و […]

مواد غذای مفید برای مغز

مواد غذای مفید برای مغز و افزایش تمرکز

مواد غذای مفید برای مغز

خلاصه:

هیچ سحر و جادویی برای تقویت IQ یا باهوش تر شدن شما وجود ندارد، اما موادی ویژه مانند کافیین می توانند به شما انرژی داده و به تمرکز هر چه بیشتر کمک کنند.کافیین در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و برخی داروها وجود دارد و شما را به صورت کوتاه مدت بیدار نگه می دارد. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد کافیین می تواند شما را عصبی و ناراحت نماید…

کافیین می تواند شما را هوشیارتر کند.

هیچ سحر و جادویی برای تقویت IQ یا باهوش تر شدن شما وجود ندارد، اما موادی ویژه مانند کافیین می توانند به شما انرژی داده و به تمرکز هر چه بیشتر کمک کنند.کافیین در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و برخی داروها وجود دارد و شما را به صورت کوتاه مدت بیدار نگه می دارد. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد کافیین می تواند شما را عصبی و ناراحت نماید.

قند می تواند هوشیاری شما را بالا ببرد.

قند منبع سوخت برای مغز محسوب می شود، البته منظور قندهای معمولی نیست بلکه گلوکز است که عملکرد بدن از طریق آن صورت می پذیرد. یک لیوان آبمیوه می تواند حافظه، تفکر و قدرت ذهن را به صورت کوتاه مدت تقویت نماید. اما به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد آن زیان بار بوده و با بیماریهای قلبی وغیره نیز در ارتباط است.

صرف صبحانه در واقع تأمین سوخت مغز است.

نتایج پژوهش ها حاکی از این امر هستند که خوردن صبحانه می تواند حافظه را در کوتاه مدت تقویت کند. دانش آموزانی که صبحانه می خورند، عملکرد بهتری نسبت به دانش آموزانی که صبحانه را از رژیم خود حذف کرده اند، دارا می باشند. غذاهایی که از نظر محققان به عنوان سوخت مغز در اولویت قرار دارند ، شامل غلات کامل با فیبر بالا، لبنیات و میوه هاهستند.اما مراقب باشید که بیش از حد صبحانه نخورید، چرا که طبق تحقیقات، این کار مانع تمرکز می شود.

ماهی در واقع غذای مغز است.

ماهی منبع غنی پروتئین و سرشار  از اسیدهای چرب امگا-۳ است که برای سلامت مغز لازم بوده و باعث تقویت آن می شود . رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی از این چربی های مفید در کاهش زوال عقل و سکته مغزی مؤثر واقع می شوند. همچنین این چربی های سالم نقشی حیاتی را در افزایش حافظه ، به ویژه در هنگام بالا رفتن سن دارند. برای داشتن قلب و مغزی سالم، دو بار در هفته ماهی بخورید.

مقداری آجیل و شکلات در رژیم روزانه خود نیز قرار دهید.

 آجیل و دانه ها منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین E هستند .خاصیت آنتی اکسیدانی شکلات سیاه شامل محرک های طبیعی مانند کافیین است که می تواند تمرکز را افزایش دهد.

آووکادو و غلات کامل را به رژیم خود اضافه کنید.

هر عضوی از بدن به ویژه قلب و مغز وابسته به جریان خون هستند. یک رژیم غذایی حاوی غلات و میوه ها مانند آووکادو می توانند خطر بیماری های قلبی ، کلسترول بد و ساخته شدن پلاک خون را کاهش و جریان خون را افزایش دهد . غلات کامل مانند ذرت بو داده و گندم شامل فیبرهای رژیمی و ویتامینE  هستند .آووکادو اگرچه دارای چربی است اما به دلیل اشباع نبودن آنها ، برای شما مفید بوده و به جریان خون سالم کمک می کند.

بلوبری بسیار مفید و مغذی است.

آزمایشی در حیوانات نشان می دهد که بلوبری به حفاظت از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند و اثرات شرایط مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل را کاهش می دهد .همچنین مطالعات نشان می دهد که رژیم های سرشار از بلوبری، یادگیری و عملکرد ماهیچه های موش های پیر را بهبود داده  و آنان را از لحاظ ذهنی در طبقه ی موش های جوان قرار می دهد!

فواید یک رژیم غذایی سالم

 اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، ممکن است موجب آسیب رسیدن به توانایی تمرکز شما گردد. خوردن به مقدار خیلی زیاد یا خیلی کم می تواند مانع تمرکز شود. یک وعده غذایی سنگین ممکن است باعث احساس خستگی و کالری خیلی کم می تواند منجر به احساس گرسنگی شود.داشتن رژیمی متعادل و سرشار از غذاهای سالم متنوع می تواند به عملکرد مغز کمک فراوانی نماید.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها

قفسه های فروشگاه ها مملو از مکمل هایی است که ادعا می کنند می توانند سلامت انسان را تقویت کنند .اگرچه تعداد زیادی از گزارش ها درباره مکمل های تقویت کننده مغز مانند ویتامین B،C،E ، بتا کاروتن و منیزیم امیدوار کننده هستند اما یک مکمل برای افرادی مفید است که رژیم آنها فاقد یکی از این مواد مغذی هستند. نتایج پژوهش ها درباره گیاهان جنسینگ و جینکگو، ویتامین، مواد معدنی ،ترکیبات گیاهی و تأثیر آنها بر مغز خوش بینانه است ولی باز هم شواهد بیشتری مورد نیاز است.

کارشناسان علاوه بر داشتن یک رژیم متعادل کننده برای تقویت حافظه توصیه می کنند:

-ورزش کنید.

-شب ها خوب بخوابید.

-مدیتیشن( آرام سازی دهن) کنید.

مواد غذای مفید برای مغز

منبع : لینک

مواد غذای مفید برای مغز


برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
دسته بندی : مجله سلامتی - پزشکی
ارسال دیدگاه

X
بستن صفحه